Blog: en blog er en journal eller dagbog på internettet

Blog: en blog er en journal eller dagbog på internettet, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Ordet blog stammer fra ordet weblog, som betyder journal eller dagbog på web. En blog er kort og godt defineret som et hyppigt opdateret, bruger-genereret website, hvor indholdet oftest bliver præsenteret kronologisk. En blog giver enten en kendt eller ukendt person, eller måske en gruppe af mennesker, mulighed for løbende at dele deres erfaring, tanker eller hvad, der foregår inden for et givent interesseområde for de læsere, bloggen kan tiltrække. En blog er ikke defineret af antal læsere, men rettere af det faktum at ”bloggeren” har muligheden for at dele tanker og holdninger på internettet uden nogen form for redaktionelle bånd.

En anden faktor, der er med til at definere blogs eller blogindlæg, er interaktionen mellem læsere og bloggere, som er gjort mulig med kommentarfunktionen på alle indlæg. I dag er kommentarfunktionen blevet adopteret af mange andre websites, som dagligt får nyt indhold f.eks. nyhedswebsites.

Blogs findes i alle afskygninger og størrelser – lige fra den originale dagbogsblog, som ofte ikke bliver læst af så mange, til de store techblogs, som blogger løs om de sidste nye dimser -til blogs med politiske kommentarer frie fra udestående indflydelse. Det, der gør den individuelle blog unik, er den person eller de personer, som står bag bloggen og den måde, bloggeren agerer redaktør og skribent i samme person uden for nogen restriktion på indhold, længde og stil, som de fleste nyhedsmedier ligger under for.

Blogs har også en evne til, på samme måde som sociale medier, at skabe nærhed mellem blogger og publikum. Er bloggeren eksempelvis en kendt person eller en chef i en stor virksomhed, hvor de ansatte føler sig som lønslaver, kan han/hun dele deres tanker med andre og få læseren til at føle, at de kender den, der blogger meget bedre end før, bloggen eksisterede. En blog har dermed to åbenlyse styrker: De er personlige og repræsenterer bloggerens personlighed og præferencer, og så er der kortere vej fra tanke til handling (udgivelse af indlæg) end på de traditionelle medier.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)