Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO kan måles på øget trafik og salg, men hvad med branding og SEO?

Skrevet af på 1. februar 2011 – 18:124 kommentarer

Branding SEODe fleste måler SEO på, hvor meget trafik det genererer ind på deres hjemmeside og hvor meget det øger omsætningen i forretningen. Men hvad med den brand-værdi man får, ved at ligge nummer et på sine vigtigste søgeord? Måler man på den og kan man overhovedet måle den? Har du tænkt over branding, når du har arbejdet med SEO?

Skal værdien i at ligge nummer et på Google kun gøres op i hvor mange mennesker, der kommer ind på hjemmesiden og hvor meget ekstra salg det skaber? Eller skal man også tænke på, at den eksponering og markedsføringsværdi, der ligger i at ligge nummer et på Googles organiske søgeresultater, også bør tælles med, når årsregnskabet skal gøres op?

En topplacering på Google giver din forretning og dit brand en værdi, som er meget svær at gøre op i kroner og ører. Brand-værdi, eller goodwill, bliver nemlig typisk først gjort op i tilfælde af, at din virksomhed skal sælges. Ud over at køberen af din virksomhed skal betale for lager, know-how, it-udstyr, medarbejderkompetencer m.m., så skal køberen også betale for din nummer et placering på Google, for den har også en enorm værdi, spørgsmålet er hvilken?

Din nummer et placering på Google kan i visse tilfælde også være årsagen til, at en køber overhovedet har interessere i din virksomhed. Det behøver ikke nødvendigvis at være en nummer et placering, som skaber interessen. Det kan også være, at du ligger mellem de første tre organiske søgeresultater på strategisk vigtige søgeord/søgefraser i din branche. Derfor ser køberen sandsynligvis et potentiale i at udvikle din virksomhed ved at bruge flere penge på SEO og online-branding på Google. Det kan også være at køberen ganske enkelt ønsker at lukke din side.

Køberen kan meget vel være en af dine nærmeste konkurrenter. Måske ligger han nummer et på Google og du ligger nummer to på et søgeord, som I begge tillægger stor salgsstrategisk betydning. Det kan også være, at køberen ligger nummer et på nogle søgeord og du ligger nummer et på andre, som han uden succes har forsøgt at stjæle fra dig.

Pointen er, at du bør kende til og være bevidst om værdien af SEO og din placering i Googles organiske søgeresultater. Med AdWords er det noget helt andet. Her kan du i princippet ligge nummer et, hvis bare du bruger penge nok. Branding-værdien er dog meget forskellig, når man sammenligner AdWords og de organiske søgeresultater. AdWords er annoncer og det ved de fleste brugere godt. Annoncer har langt fra den samme branding-værdi som topplaceringer i det organiske felt har. For annoncer er noget man har købt sig til direkte hos Google. Organiske placeringer er noget man har gjort sig fortjent til, fordi Google og brugerne kan lide din hjemmeside, og fordi du søgemaskineoptimerer din hjemmeside til Google.

Så undervurdér aldrig værdien af din placering i Googles organiske søgeresultater [eller mangel på samme]. Værdien af din virksomhed afgøres også af, hvordan du ligger på Google.

En investering i SEO er derfor ikke kun en investering, som skal give dig flere kunder og mere salg, men også en meget langsigtet investering, som kan øge den samlede værdi af din forretning. Det hele skal naturligvis hænge sammen, og en høj placering på Google skal selvfølgelig i første omgang kunne give dig mere omsætning og mere salg i din virksomhed.

Branding ligger under kategorien langsigtet markedsføring. Online-branding bør derfor indgå i den overordnede markedsføringsstrategi ligesom al anden markedsføring. I den perfekte verden er det jo tilbagevendende trofaste kunder man vil bygge sin forretning på. Kunder som ikke kun finder dig ved at søge på dine søgeord, men også finder dig ved at søge på dit brand.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

4 kommentarer »

  • Sannie Torp siger:

    Det er dejligt at vide, at man får mere end en bedre placering på Google, når man betaler for SEO!

  • Kim siger:

    Ja, der er mere i det end man tror, det er ikke bare investering i gode placeringer, men også ens image og firma brand.

  • Morten siger:

    Det er faktisk en meget interessant pointe, som der trækkes frem i dette indlæg angående branding. For det er vidst de færreste, som tænker SEO på den måde, med mindre der er tale om reputation management…

  • Atak siger:

    @Morten: Helt enig. Branding spiller en væsentlig rolle i alle henseender.

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.