Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Brugen af dårlig omtale bliver udnyttet på det groveste – oven i købet med trusler

Skrevet af på 8. marts 2012 – 16:411 kommentar
Brugen af dårlig omtale bliver udnyttet på det groveste – oven i købet med trusler, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Brugen af dårlig omtale bliver udnyttet på det grovesteIgennem de sidste par år har ATAK haft stor vækst i henvendelser fra både private og virksomheder, der har haft et ønske om at få fjernet dårlig omtalte fra internettet. Tendensen har egentlig ikke været særlig svingende, men inden for det sidste halve år er tendensen begyndt at tage en uheldig drejning.

Blandt de henvendelser vi får, er godt og vel hver tiende henvendelser fra personer eller virksomhedsansvarlige, der er blevet truet med dårlig omtale! For nogles vedkommende er det forblevet ved en trussel, hvor andre har ført det ud i livet og skadet virksomhedernes omtale på internettet.

Personligt synes jeg, at det er en skræmmende udvikling, og internet-generationen er desværre en kvik og ”lidt for smart” generation, der har misfortolket ideen med internettet og glæder ved dette.

Tilbage i foråret 2011 var ATAK i medierne i forbindelse med online omdømme, og især hvordan privatpersoner lider under uheldigt indhold på internettet. Allerede dengang pointerede jeg over for flere journalister, at medieopmærksomheden omkring online omdømme ville give de forkerte mennesker blod på tanden og dermed en interesse i at skabe dårlig omtale – uhensigtsmæssigt.

Det er så dét, der er at mærke i dag. Jeg blev kontaktet af en virksomhed i går, der havde et ønske om at få oplyst priser på reputation management. På et tidspunkt var de særdeles uheldige med en medarbejder, som de fyrede for et halvt år siden. Vedkommende havde på diverse fora, blogs og sociale medier skabt uretmæssig dårlig omtale omkring førnævnte virksomhed.

Vi, som SEO eksperter, kan umiddelbart ikke uden videre analyse vurdere, om den dårlige omtale er uretmæssig, men lige akkurat i dette tilfælde er der næsten intet indhold – blot tilsvining. Læser man indholdet, er det nok tydeligt for de fleste, at der blot er tale om en mavesur person, der ønsker at skade denne virksomhed.

MEN….! Hvor mange kommer videre ind til indholdet fra søgeresultaterne og læser disse, hvor der på første side på Google, ved søgning på virksomhedens navn, er seks ud af 10 resultater med negativ omtale? Hvor mange kommer ind og ikke læser hele teksten?

Det er derfor en meget alvorlig situation, og jeg ville ønske, at jeg havde en masse gode råd til, hvordan man undgår, at andre synes dårligt om én. Det kan ikke undgås.

Den eneste løsning er egentlig at investere i proaktiv reputation management – altså at man styrker sit omdømme med god omtale og får kontrol over siderne og indholdet på de første par sider af Google, når der søges på ens firmanavn.

Nu er dette indlæg udelukkende bygget op på min personlige oplevelse med en virksomhed, der uretmæssigt har fået ødelagt deres omdømme på grund af en tidligere medarbejder. Jeg støtter og er glad for de muligheder, internettet har bragt med sig, så man hurtigt kan sprede rygtet om svindlere og virksomheder, der ikke helt har rent mel i posen. Men jeg synes til gengæld også, at der er kommet alt for mange kommercielle medier, der udnytter muligheden. Jeg vil ikke nævne navne, men der findes medier, der gerne vil fjerne dårlig omtale mod betaling – om den dårlige omtale er retmæssig eller ej. Der går også rygter om, at disse medier selv skaber den dårlige omtale. Det er forkasteligt.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)

1 kommentar »

  • Thomas Frost siger:

    Meget enig i at man skal arbejde proaktivt.

    Som professionel virksomhed bør man løbende have fokus på at styrke sine forskellige profilsider rundt omkring på nettet så man på sit firmanavn har så mange sider på side 1 som muligt.

    Det er LANGT sværere at gøre skaden god igen hvis man intet forarbejde har gjort.

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.