Canonical tag – Fjern duplicate content med canonical tag

Canonical tag – Fjern duplicate content med canonical tag, 6.0 out of 6 based on 3 ratings

Yahoo, Microsoft og Google begyndte i februar 2009 at supportere et nyt html link-element – kaldet “canonical” – med henblik på at rydde op i duplikerede links og indhold. For eksempel kan man forestille sig to forskellige links, der linker til det samme indhold, der blot er sorteret på forskellig vis.

Eksempelvis:

http://eksempel.dk/shop.php?sortering=alfabetisk
http://eksempel.dk/shop.php?sortering=pris

De ovenstående links vil tydeligvis linke til det samme indhold, hvor kun præsentationen er anderledes, hvilket ikke har den store interessere for søgemaskinerne. Problemet kan imidlertid løses ved at placere et canonical link tag i en sides head sektion.

For eksempel:

<link rel=”canonical” href=”http:/eksempel.dk/shop.php” />

Hvis ovenstående placeres i head sektionen af siderne,

http://eksempel.dk/shop.php?sortering=alfabetisk
http://eksempel.dk/shop.php?sortering=pris

vil søgemaskinerne forstå, at indholdet egentlig blot er en kopi af indholdet på:

http:/eksempel.dk/shop.php

Spørgsmålet er så, hvorfor man gerne vil gøre dette. Er det blot for at tilfredsstille søgemaskinerne, eller kan det være en hjælp for en selv? Svaret er, at det som udgangspunkt er noget man gør for at tilfredsstille søgemaskinerne, men kan der være andre positive konsekvenser af den ekstra indsats?

Man kunne for eksempel forestille sig, at flere identiske resultater dukker op, når folk eksempelvis søger på Google. Indholdet er i bund og grund det samme, men det kan være sorteret anderledes som i førnævnte eksempel. Dette er jo som udgangspunk ikke en katastrofe, men det kan forringe brugeroplevelsen, hvilket man naturligvis ikke er interesseret i.

Ydermere er det spørgsmålet om linkjuice fra indgående links. For det er naturligvis bedre at koncentrere styrken til én side frem for at fordele det på mange. Hvis der for eksempel bliver linket til de to nedennævnte sider:

http://eksempel.dk/shop.php?sortering=alfabetisk
http://eksempel.dk/shop.php?sortering=pris

fra blogposts eller lignende, vil dette potentielt hjælpe til at styrke siderne højere. Styrken vil imidlertid være fokuseret på de enkelte sider, og vil ikke støtte hovedsiden:

http://eksempel.dk/shop.php

Men hvis man specificerer canonical på de enkelte sider, vil søgemaskinerne forstå, at den relevante side er

http://eksempel.dk/shop.php

og styrke indtjent fra links til de andre sider, vil blive overført til denne, og således resultere i en højere styrke fra indgående links.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (3 votes cast)