Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Danske SMV’er halter bagefter ift. online markedsføring

Skrevet af på 23. marts 2011 – 23:24Ingen kommentarer

I en artikel på dr.dk i dag d. 23.03.2011 fremgår det, at små og mellemstore danske virksomheder [SMV’er] halter bagefter, når det gælder online markedsføring. Der er plads til væsentlige forbedringer, viser en rapport, som Boston Consulting Group har lavet på vegne af Google Danmark.

Den offentlige sektor er langt fremme i brugen af internettet, og de har formået at opbygge gode online kommunikationsplatforme til borgerne. De store og mellemstore danske virksomheder har derimod ikke formået at holde trit med udviklingen, og ifølge rapporten er der et stort uudnyttet potentiale indenfor online markedsføring, som ikke realiseres.

30 % af de små og mellemstore danske virksomheder har kun helt grundlæggende internetfunktioner integreret på deres hjemmesider, og ifølge Google Danmarks direktør Peter Friis, risikerer de derfor at miste kunder, ikke kun danske kunder, men i høj grad også udenlandske kunder.

De små og mellemstore danske virksomheder mister derfor kunder til udenlandske konkurrenter, og det går ud over det danske eksportpotentiale. Samtidig går det ud over salget på det danske hjemmemarked, da det for de danske forbrugere er lige så nemt at købe produkter og finde services på udenlandske hjemmesider.

Google Danmarks direktør peger på, at danske virksomheder i længden kan miste markedsandele til de lande, hvor brugen af internettet blandt små og mellemstore virksomheder fremmes fra politisk side. I længden kan det betyde, at danske virksomheder ikke lever op til de internationale konkurrencevilkår og derfor sakker endnu mere bagud i den internationale konkurrence. Dette vil igen gå ud over den danske vækst på længere sigt.

Når de danske virksomheder, som er gode til online markedsføring, ikke har et hjemmemarked, hvor de små konkurrenter hele tiden tvinger dem til at være innovative i deres online markedsføring, kan vi risikere at de hviler på laurbærrene.

Det er klart, at Google, og også vi, ser denne negative udvikling som en måde til at få flere kunder ind i butikken, men som Peter Friis udtrykker sig, så handler det ikke kun om, at online markedsføringsbureauer kan vækste og skabe omsætning. Det handler også om, at der er mange danske virksomheder, som ikke udnytter det potentiale, de har indenfor online markedsføring.

Der er sket et kæmpe skift i de danske forbrugeres forbrugsmønster. De køber online og Boston Consulting Groups rapport vurderer, at den samlede omsætning på nettet i Danmark bidrager med omkring 5,8 procent til det danske bruttonationalprodukt. Det svarer til omkring 96 milliarder kroner årligt.

Kunderne er online, de researcher online inden de køber, og de går i dialog med virksomheder online. Det ser ikke ud til, at denne udvikling stopper lige foreløbig. Derfor handler det om, at danske virksomheder skal gøre det mere brugervenligt og effektivt for danske forbrugere at handle online og finde det, de søger på nettet.

Læs artiklen på DR.dk
Boston Consulting Group

(En lille sidebemærkning: Noget ret ironisk er dog, at Boston Consulting Group, der står bag rapporten og kritikken, selv har et problem med duplicate content på deres hjemmeside. Apropos at halte bagefter (?)!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.