Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Duplicate content – Problemer med duplikeret indhold

Skrevet af på 5. december 2009 – 12:459 kommentarer
Duplicate content - Problemer med duplikeret indhold, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

Mange godtroende hjemmeside-ejere har alvorlige problemer med duplicate content, uden at de er klar over det. Har du en webshop eller en hjemmeside, hvor beskrivelser af produkterne kommer fra din leverandør? Kopierer du disse beskrivelser direkte ind på din hjemmeside? Så har du desværre et problem med duplikeret indhold.

Hvad er duplicate content?

Duplicate content, på dansk duplikeret indhold, er en sammenhængende tekst, der enten helt eller delvis bruges af flere hjemmesider. Teksten er altså ikke unik og er ikke blevet omskrevet, inden denne er blevet lanceret af flere hjemmesider. Du kan altså ikke heller ikke nøjes med at lave et par enkelte ord om og tro, at du ikke har et duplicaten content problem.

Duplicate content er desuden ikke alene et problem mellem to forskellige hjemmesider, men ligeledes et stort problem i indholdet på én hjemmeside. Det kan være, at man simpelthen har været for doven og ikke har skrevet forskelligt indhold på to eller flere forskellige sider. Eller også har din hjemmeside en programmeringsfejl, at det samme indhold vises på to forskellige sider.

I bund og grund siger søgemaskinerne følgende til dig: ”Sig mig engang kære hjemmeside-ejer, tror du virkelig, at du kan snyde mig med samme indhold på to forskellige sider? Det kan du altså ikke, for jeg er smartere end dig!”

Hvorfor opfatter søgemaskinerne duplicate content som et problem?

Søgemaskiner tænker i bund og grund på en måde som beskrevet herunder. Prøv at sætte dig ind i en søgemaskines sted. Hvordan ville du selv reagere, hvis du var en søgemaskine?

En søgemaskines tanker!
Jeg (F.eks. Google) vil gerne have en masse brugere. De skal gøre brug af min søgetjeneste, der skal være en fastastisk service og de skal kunne finde alt hvad de søger. Når brugerne får en god service hos mig og er tilfredse, vil de bruge mig igen. På den måde får jeg en trofast gruppe af besøgende, der kommer igen og igen og igen….

Men de vil ikke bruge min tjeneste, hvis jeg ikke kan give mine brugere en god service. Min gode service er udelukkende at kunne dække et behov for den søgende. Jeg har stillet et krav til de hjemmesider, der gerne vil være i mit index. Jeg har bedt dem om IKKE at have samme indhold. De må altså ikke kopiere indhold fra hinanden. Hvorfor? Jamen tænk engang, hvis mine brugere kigger forbi den ene hjemmeside, ikke får dækket deres behov, og derefter vælger den næste hjemmeside. Hvis de får serveret samme indhold, vil jeg stå i meget dårligt lys. Mine brugere vil miste tilliden til mig, fordi jeg spilder deres tid og de vil ikke bruge mig længere. Derfor har jeg valgt at slå hårdt ned på duplicate content og DERFOR har jeg en god søgemaskine og en masse trofaste brugere.

Jeg kan nu gå til mine kunder og først fortælle dem om mine trofaste besøgende. Derefter beder jeg mine kunder om at annoncere på min hjemmeside. Nu kan jeg tjene penge og det er dét, det hele handler om.

Bliver alle hjemmesider straffet for duplikeret indhold?

I princippet ja, men det er desværre sjældent tilfældet. Jo mere styrke en hjemmeside har, des mindre er sandsynligheden for at blive straffet for at bryde denne søgemaskine-lov omkring duplikeret indhold. Meget ofte ser jeg nyhedssider, der har duplikeret indhold. Reuters har en nyhed, nyhedssiderne kopierer helt eller delvist indholdet til deres hjemmeside og de bliver alle indekseret – ingen straf!

Jeg har f.eks. lige tjekket en af seneste nyheder og ikke mindre end 24 forskellige hjemmesider havde samme indhold. Her var både store og mellemstore hjemmesider/nyhedssider.

Hvad er unik tekst?

En unik tekst betyder, at teksten skal være din egen og ikke en kopi af en andens tekst (den tekst du får fra din leverandør).

Følg denne fremgangsmåde for at undgå diplikeret indhold

Jeg sidder tit med en kunde der ikke har unikke tekster. De har altså fået en masse tekster fra deres leverandør og det er så enten min eller kundens egen opgave, at omskrive disse tekster. Jeg plejer at gøre følgende for at undgå problemer med duplikeret indhold:

1. Jeg skriver først søgeordet/søgeordene ned. Det er de søgeord, min kunde gerne vil ranke på.
2. Jeg læser leverandørens beskrivelse et par gange. Jeg forstår hvad der gerne vil fortælles.
3. Jeg googler søgeordet/søgeordene og læser indholdet på de første par sider, så jeg får brudt min registrering af leverandørens beskrivelse.
4. Jeg skriver nu en tekst på minimum 300 til 500 tegn UDEN at kigge på hverken leverandørens beskrivelse eller på de hjemmesider, jeg googlede mig frem til.
5. Jeg sammenligner nu min beskrivelse med leverandørens og det indhold, jeg googlede mig frem til. Jeg oplever næsten aldrig, at de ligner hinanden. Men hvis der skulle være noget, der tilnærmelsesvis minder om hinanden, skal det ændres.

Ovenstående fremgangsmåde benytter jeg udelukkende, hvis jeg ikke kender nok til det produkt, jeg skal skabe et unikt indhold omkring. Du kender selvfølgelig dine produkter og bør slet ikke få brug for fremgangsmåden. Du skal bare glemme alt om leverandørens beskrivelse og heller ikke google dig frem til lignende indhold. Du skal bare være kreativ og have den rette indstilling. Det er din forretning og din fremtid, du investerer tid i – Så det er bare om at komme i gang.

Opfordring til leverandører

Leverandører kan jo naturligvis ikke sørge for at levere unikt indhold til alle deres kunder. Men en leverandør bør gøre lige så meget for at gøre opmærksom på problemer med duplicate content. Hvorfor? Fordi en leverandør kan risikere, at 9 ud af 10 af kunderne, slet ikke kan findes i søgeresultaterne, fordi de alle bruger den samme beskrivelse. Hvordan mon salget ser ud for de 9 hjemmesider, der ikke bliver vist i søgeresultaterne?

Det var alt fra mig i denne omgang. Håber I kan bruge det til noget fornuftigt.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)

9 kommentarer »

  • Bendict siger:

    Hvordan skal man forholde sig til DC hvis det drejer som om, at konkurrenter bruger ens tekst – måske af dovenskab, måske for bevidst at skade ens organiske placering i f.eks. google?

  • Atak siger:

    Man skal ikke forholde sig til det, man skal gøre noget ved det straks. Dine tekster er dine og ingen må bruge de tekster uden din accept. En accept til at kopiere dine tekster online giver du naturligvis ingen.
    Så det er bare om at tage fat i vedkommende og bede dem om at fjerne de tekster. Du kan selvfølgelig komme ud i ekstremerne, at vedkommende ikke vil fjerne dine tekster og måske endda påstå, at det er vedkommendes tekster. Så skal du ud i en større kamp, evt. med advokat og have bevismateriale klar.

    Er det da noget, du er ude for?

    Der findes selvfølgelig andre mine fine metoder, som muligvis kan få sat lidt mere gang i processen om at få fjernet de stjålne tekster 🙂

  • Bendict siger:

    Det er ikke noget jeg har været udsat for endnu – heldigvis. Men jeg tænker at når man som mig laver masser af hjemmesider og søgeoptimere de enkelte hjemmesider, kan det godt være svært at holde styr på om der skulle være nogle der ude som “napper” mine tekster.

    Der findes jo rigtig mange “black hat” SEO’er. Min bekymring omkring DC er at nogle af disse måske bruger DC som en måde at sparke konkurrenter ned i den organiske søgening. Som black hatter har man jo ikke meget skam i livet, og derfor kan det vel sagtens være en af de ufine metoder der kan anvendes.

    Hvordan finder google ud af hvem der er kilden til den originale tekst og hvem der er tyven?

  • Bendict siger:

    Det giver lidt stof til eftertanke

  • Atak siger:

    Det kan Google ikke finde ud af. Jeg skrev et indlæg om duplicate content problem med en side, der blev tilføjet på et af kataloger:

    http://www.seotips.dk/ukorrekt-linkbuilding-skadelig-seo/

    Selvom du først har skrevet en tekst, er det ikke ensbetydende med at Google giver dig ophavsret på teksten. Det kan Google simpelthen ikke finde ud af (endnu).

    Typisk er det hjemmesidens styrke der vægtes, når Google vurderer, hvilken side skal “straffes” for at have kopieret indholdet fra den anden.

  • kim tetzlaff siger:

    Hey.

    Duplicate content er ikke kun når der er tale om folk der napper ens tekster og bruger dem på egen hjemmeside eller andres hjemmesider.

    Der hvor jeg ser det største problem er internt, på folks egen hjemmeside.

  • kim malmberg siger:

    Hej
    Super god og relevant artikel.
    Gælder vel også når man skal tilmelde sig linkkataloger? Hvis man tilmelder sig mange, skal man holde styr på sine teekster. Her vil jeg anbefale at man bruger et regneark.

  • Atak siger:

    @Kim Malmberg: Det er der delte meninger omkring. Jeg er tilhænger af, at alt, man lægger ud på nettet på nettet, skal være unikt. Det er i min verden et simpelt regnestykke. Hvis en side, der linker til en anden, har samme indhold som andre sider, hvorfor skulle den så vægtes højt i styrke af søgemaskiner, samt den styrke der afgives fra pågældende side. Det er netop derfor, at jeg forsøger at holde duplikerede beskrivelser væk fra mit linkkatalog advertise.dk.

  • Margrethe siger:

    Hej
    Her har jeg en svensk side med samme indhold på flere sider i toppen. Og så unikke tekster i bunden – går det – eller er det også duplicate inhold ???

2 Pingbacks »

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.