Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Hvad skal din Google ekspert kunne levere? SEO, Google AdWords, Online Reputation Management & Google Places

Skrevet af på 9. november 2010 – 21:30Ingen kommentarer

Google EkspertGoogle råder efterhånden over så mange funktioner og muligheder, at mange virksomheder ikke selv magter at tage hånd om et så vigtigt medie. De går derfor til en Google ekspert, og ikke længere “kun” en SEO ekspert eller AdWords ekspert, for at få leveret den samlede pakke, når virksomheden vil være synlig på Google.

Men hvad skal en virksomhed forvente af en Google ekspert? Er en virksomhed bedst tjent med at få samme leverandør til at varetage alle virksomhedens aktiviteter på Google, såsom SEO, Google AdWords, Online Reputation Management og Google Places, eller fordele opgaverne hos forskellige eksperter?

En person, der er god til SEO, er absolut ikke ensbetydende med, at vedkommende er lige så god til AdWords. Hos Atak Advertising & Marketing har vi både valgt at ansætte en AdWords ekspert, og ligeledes allieret os med et af Danmarks førende AdWords bureauer, da vores kernekompetencer har været SEO og Online Reputation Management. Men da vores kunder løbende har spurgt ind til AdWords, har vi indtil for et års tid siden måtte erkende, at det ikke har været indenfor vores ekspertise. Vi har altid haft godt kendskab til Google Places, men med den seneste udvikling, har vi valgt at have ekstra meget fokus på optimering af Google Places profiler.

I dette indlæg har jeg forsøgt at skitsere de vigtigste kendsgerninger, der gør en virksomhed eller person til den rette ekspert indenfor Google.

SEO ekspert

En SEO ekspert er ikke en person, der udelukkende fokuserer på hjemmesidens ranking, men ligeledes brugervenlighed, call-to-action, konverteringer, kommunikation, branding, kvalitet m.m.. En virksomhed bør derfor stille krav til disse punkter udover ranking. For hvad nytter det, hvis man ranker i toppen, men hjemmesiden bare ikke konverterer til kunder? Intet, vel? Stil derfor spørgsmål til de andre punkter end blot at måle resultater på ranking.

Når leverandøren arbejder med SEO, er det som sagt uhyre vigtigt at måle resultater på f.eks. konverteringer. Stiger salg/tilmeldinger/henvendelser i takt med stigning i ranking? Det er ikke nok! Spørg dig selv, og din SEO ekspert, om der kan skabes flere konverteringer. Har din SEO ekspert i det hele taget bragt nødvendige ændringer på bane, der kan skabe flere konverteringer? Din hjemmesides brugervenlighed kan naturligvis være tæt på perfekt, men hvordan ved du det? Er en anden opsætning på siden/shoppen blevet testet?

En virksomhed skal ligeledes sikre sig, at SEO eksperten ikke bruger ufine metoder, for at skabe en højere ranking. Disse kan være skyggesider, skjulte sider, korrekt linkbuilding, duplicate content osv.. Hvis dette er tilfældet, kan det gå galt, og der er kun én, der bøder for dette; og det er dig – Ikke SEO eksperten. Få på skrift, at ufine metoder, der er i strid med Googles retningslinjer ikke benyttes i SEO arbejdet.

Det bedste råd er, at spørge ind til SEO referencer.

AdWords ekspert

En AdWords ekspert har fokus på de samme punkter som en SEO ekspert, altså udover ranking, også brugervenlighed, call-to-action, konverteringer, kommunikation, branding og kvalitet. Forskellen på disse to eksperter er, at en AdWords ekspert har et bredt kendskab til en struktureret opbygning og optimering af en Google AdWords konto, der minimerer udgifter og spildtrafik, men maksimerer indtjening, hvorimod en SEO ekspert ekspertise er indenfor kvalitets-linkbuilding.

Det er derfor vigtigt at finde en dygtig AdWords ekspert, der kan optimere en Google AdWords konto, så denne performer bedre og bedre, og ikke blot oprette den.

Spørg igen ind til AdWords referencer.

Online Reputation Management ekspert

En ekspert indenfor Online Reputation Management arbejder med forskellige metoder for at få dårlig omtale på Google væk fra de første par sider af Google. Da prisen på en Online Reputation Management kampagne kan variere enormt meget, afhængigt af styrken på de sider, der skal presses ned i søgeresultaterne, er det vigtigt at finde en kompetent ekspert.

De fleste reputation management eksperter vurderer i første omgang om de overhovedet vil tage imod opgaven. Hvis din ekspert har taget imod opgaven, skal du være opmærksom på, at der ligger en del arbejde i online reputation management.

Det kan være svært at bede om referencer på reputation management kunder. Hos Atak Advertising & Marketing ApS oplyser vi f.eks. ikke referencer på denne type af opgaver. Men for ikke at købe katten i sækken, er det en god ide at sikre sig, at du har set referencer på SEO, før du indgår en aftale med en online reputation management ekspert. En dygtig og kompetent SEO ekspert er typisk også dygtig indenfor reputation management.

Google Places ekspert

Som I nok har opdaget, så er Google Places blevet en væsentlig større del i søgeresultaterne end nogen havde gisnet om. Google Places overskygger både de organiske søgeresultater og Google AdWords annoncerne (Sponsorerede links). Det er nu vigtigere end nogensinde at være synlig på de lokale søgninger og det er ikke blot nok at være registreret på Google Places. Profilen skal opdateres og vigtige faktorer skal være på plads, hvis man gerne vil udkonkurrere andre lokale virksomheder i samme branche.

Når en virksomhed skal finde en ekspert indenfor Google Places, er det vigtigt at spørge til ekspertens evner indenfor dette område. Da det er ret nyt, er Google også lidt bagud med at vise de helt rigtige resultater. I dag så jeg udelukkende virksomheder fra Odense, selvom jeg søgte efter “Sko Hellerup”, eller Københavns Lufthavn og Bispebjerg Hospital, da jeg søgte SEO firmer i et bestemt område på Google Places.

Det er nok ikke helt muligt at gøre sig 100% klog på Google Places lige nu, men din Google Places ekspert skal kunne arbejde både med profilen og udefrakommende faktorer, der sørger for en højere ranking på Google Places. Spørg ind til disse faktorer, inden du indgår et samarbejde med en Google Places ekspert.

Bed om referencer på Google Places kunder.

Stoler du på din ekspert?

Hvis du stoler på din ekspert, og han/hun kan påtage sig flere af ovennævnte opgaver, så vil mit bud absolut være, at få den samme til at påtage sig de forskellige opgaver. I sidste ende bruger en ekspert uhyre lang tid på at sætte sig ind i din virksomhed, din hjemmeside, din strategi osv., og mange af de samme informationer, eksperten gør sig klog på, er gældende for alle områder.

Og glem nu ikke at kvalitet sikkert koster mere end du havde forestillet dig. Google er ikke bare et medie blandt en masse, men MEDIET, som du ikke har råd til at være usynlig i.

William Atak

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.