Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Googles krig mod webspam uddybes af Matt Cutts

Skrevet af på 11. juni 2012 – 17:142 kommentarer
Googles krig mod webspam uddybes af Matt Cutts, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

Matt Cutts på SMX Seattle 2012På Search Marketing Expo i Seattle i starten af denne måned uddybede Matt Cutts Googles krig mod webspam ved at svare på en masse spørgsmål fra branchefolk. Under seancen kom en masse informationer om Googles intentioner på bordet – intentioner vi tidligere kun har kunnet gætte på, men som vi nu heldigvis har direkte fra hestens mund.

Matt Cutts lagde ud med at fortælle, at hverken Panda-opdateringen eller den efterfølgende Penguin-opdatering skulle opfattes som afstraffelse, men blot som en opdatering og tilpasning af Googles algoritmer og signaler. Penguin var ment som en tilpasning af Panda-opdateringens mangler:

We look at it as something designed to tackle low-quality content. It started out with Panda, and then we noticed that there was still a lot of spam and Penguin was designed to tackle that. It’s an algorithmic change.

Matt Cutts siger, at Google er i gang med en redefinering af, hvilken type links der anses for at være kvalitetslinks samt hvilke af dem, der afgiver mest værdi til landingssiden. Dette er måske også derfor, at Google har fokuseret så meget på, hvor høj kvaliteten af vores SEO-arbejde bør være.

Matt Cutts kom yderligere ind på de mange rygter om, hvorvidt sociale links er fremtiden og afviste, at Google er ved at bevæge sig væk fra almindelige links. Han understreger, at det signal de får fra +1 ikke nødvendigvis er det bedste kvalitetssignal lige nu, og at det på nuværende tidspunkt absolut ikke er en nødvendighed at være repræsenteret på Google+ for at tilegne sig en topplacering.

Matt Cutts informerede yderligere om, at man i den nære fremtid vil få muligheden for at underkende uønskede indgående links i webmaster tools, hvilket nok er den nyhed, der på nuværende tidspunkt er flest ambivalente holdninger til. Det er potentielt også en ufarlig funktion, som kan bruges på den forkerte måde til udnyttelse på samme måde som black-hat SEO.

Matt Cutts afslutter hans Q&A-session på SMX med at påpege, at han er meget glad for den nye transparente kommunikationsstrategi hos Google, og at han ser meget frem til nogle af de nye tiltag, der er på vej. Det ser bestemt ikke ud til, at SEO-folk kan læne sig helt tilbage endnu, men det forventer vi såmænd heller ikke. Det bliver utroligt spændende at se, hvad Google har i ovnen for fremtiden.

Hvis du endnu ikke har oplevet en af Matt Cutts webcasts, så kan du i nedenstående video se, hvad han er for en underholdende fætter, når der anvendes en lidt kreativ tilgang.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)

2 kommentarer »

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.