Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Respekt i SEO branchen – Kommentarer på blogs er langt mere end SEO

Skrevet af på 31. marts 2012 – 20:485 kommentarer
Respekt i SEO branchen - Kommentarer på blogs er langt mere end SEO, 4.2 out of 6 based on 6 ratings

Kommentarer på blogs er langt mere end SEOMange SEO firmaer (inklusiv undertegnede) opfordrer til, at man deltager aktivt på blogs med kommentarer. Ved at skrive en intetsigende kommentar risikerer man ikke blot ikke at få sit link/kommentar slettet – man opnår også ”bad standing” hos bloggerne. Er du god til at bidrage med nyt og konstruktivt, vil du skabe dig et positivt ry. Bloggerne vil glæde sig til (og oven i købet opfordre dig til), at du deltager aktivt på deres blog. Er du oven i købet smart nok til udelukkende at deltage aktivt på blogs, hvis emner VIRKELIG interesserer dig, så vil du hurtigt skabe respekt.

Hvordan skaber du respekt og styrke med dine kommentarer?

Hvis du læser dette indlæg, er du med 99% sikkerhed interesseret i SEO. Derfor er det nok din eller din kundes hjemmeside, du gerne vil promovere/linkbuilde på ved at deltage i diverse blogs med kommentarer. Hvad enten det er din egen eller din kundes hjemmeside, så går jeg ud fra, at du har en vis interesse for emnet.

Nogle kunder kan være i en branche, hvor det mildest talt kan være umuligt at have en interesse inden for emnet. Lad os antage, at du er mand (Ja, kvinder er stadig i undertal i SEO-branchen), og din kunde sælger hygiejnebind. Hvis du ikke har en kvindelig kollega, du kan smide opgaven over til, er du selv nødt til at bruge den nødvendige tid til at sætte dig ind i produktet – meget grundigt (Det skal du jo ikke gøre alene for at skrive kommentarer på blogs, men for at kunne give en fuldendt SEO-tjeneste til kunden både ON site SEO og OFF site SEO).

Hvis det er din egen hjemmeside, er sandsynligheden for, at du ikke har en interesse for emnet ret lille, så du har naturligvis stort kendskab til din branche og dit produkt – medmindre du har set ”hurtige penge” i en bestemt branche, du intet aner om, og derfor har kastet dig ud i det. Sandsynligheden for, at den forretning bliver en succes, medmindre du bruger den nødvendige tid på at blive ekspert i området, er dog ret lille.

Stor interesse i emnet er en enorm vigtig del af hele SEO arbejdet. Du vil spare en masse tid, da du lettere/hurtigere vil kunne læse og forstå et indlæg og skrive en kommentar. Du vil derudover kunne bidrage med noget berigende/anderledes end alle de andre, der nøjes med at skrive ”Super fedt indlæg – tak for det”.

Kommentarer på blogs er langt mere end SEOEn berigende kommentar vil blive taget imod med kyshånd hos næsten enhver blogger. Ikke nok med at du vil bidrage med noget nyt, du vil ligeledes også være med at øge styrken på bloggerens hjemmeside. Og får du et link på dit navn eller i kommentaren, har du faktisk både øget indlæggets styrke, og den styrke indlægget giver din hjemmeside.

Du skaber respekt ved både at berigende, anderledes, konstruktiv og kritisk – Du skaber ikke respekt blot ved at rose indlægget eller forfatteren. Udover forfatterens respekt opnår du også respekt hos andre, der læser med eller deltager med kommentarer. Jo mere du/alle beriger et indlæg, des mere styrke skabes der til denne. Dermed opnås større sandsynlighed for højere ranking, større eksponering, mere profilering af dig selv og større respekt – og med sociale mediers sammenkobling i bloggens verden i dag, er eksponeringsmuligheden væsentlig større end tidligere.

Forårsrengøring på SEO Tips

Længe har det stået på min liste over opgaver, der gang på gang bliver forsømt pga. travlhed. Tjekke samtlige kommentarer igennem og slette links fra de personer, der deltager med en kommentar uden egentlig at bidrage med noget som helst; link-jægerne!

Der er ca. 1.000 kommentarer på SEOtips.dk, så det tog noget længere tid at gå dem alle igennem.

Døde links skade hjemmesidens SEO styrke

Første oprydning var i døde links. Der var flere, end jeg havde regnet med, og det gjorde ikke min samvittighed over forsømmelsen bedre. Det er ingen hemmelighed, at kvaliteten (i forhold til SEO styrke) af en hjemmeside med døde links daler, hvis ikke disse fjernes. Jeg kunne have brugt Xenu (Et værktøj til at tjekke døde links) til at tjekke disse, men da jeg som udgangspunkt ikke havde regnet med, at der ville være så mange, valgte jeg at gøre det manuelt.

Kommentarer uden indhold

Næste oprydning var at gennemgå kommentarer fra personer, der har lagt et link til deres egen eller deres kunders hjemmesider. Det var en straks værre opgave at kaste sig ud i. Jeg har altid været meget large med at acceptere links i kommentarer, men nu var tiden inde til at rydde op. Det var ret mange kommentarer, der blot er skrevet for at få et link – altså ingen interesse og respekt for indlægget.

Jeg har ikke været meget kritisk i oprydningen, men kommentarer som ”Super fedt indlæg” og ”Det har jeg også tænkt” er på ingen måde at bidrage med noget brugbart til SEOtips.dk, hvor undertegnede og andre har brugt hundredvis af timer på at skrive.

Det er selvfølgelig meget rart med en masse ros, og der er sikkert også nogle imellem, der ikke bevidst har skrevet en kort og ”ligegyldig” kommentar, men det beriger ikke SEOtips.dk på nogen måde.

Fremover er det meningen, at vi på SEOtips.dk vil være meget kritiske. Det er bedre at få én god kommentar, der kan skabe en god og saglig debat, end 10 ”tomme” kommentarer.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/6 (6 votes cast)

5 kommentarer »

  • Thomas Frost siger:

    Hej William

    Fedt indlæg, du ser godt ud i dag og er den mest fornuftige person jeg kender 😉

    Ej, spøg til side. Når man kommenterer handler det som du siger om man kun gør det når man kan bidrage med noget, ellers skal man bare lade være.

    Omkring kommentarer og SEO, så gør Thomas Rosenstand noget ganske fornuftigt, nemlig at han også overvejer om folk skal have doffollow på kommentarer på baggrund af om de selv har dofollow på deres egen blog.

    Med andre ord gider han ikke have andre SEO-firmaer til at skrive kommentarer hvis de selv ikke giver noget igen på egen hjemmebane.

    Den har jeg personligt taget til mig og jeg vil, når min blog bliver mere besøgt, smide et nofollow på de kommentarer som enten bare er linkbuilding, eller fra folk i SEO-branchen som ikke giver tilbage selv.

  • Mikael Rieck siger:

    Et indlæg jeg kun kan være enig i. En ting der dog undrer mig lidt er hvis der skulle være mange der kommenterede her for at få et link. Det er jo trods alt et no-follow link de får, så jeg kan kun forestille mig, at tiden vil være bedre brugt andre steder hvis man udelukkende gik efter linket?

    En anden ting jeg da vil anbefale (hvis du ikke allerede er begyndt at bruge det) er plugin’et “Broken Link Checker”. Så kan du dagligt få mails om links der ikke længere virker, hvilket både vil spare dig tid ved at slette dem lidt ad gangen, men også åbner op for evt. sider der har problemer og som potentielt kan være nye kunder i din biks.

    /Mikael

    P.S. I øvrigt har du under “Send kommentar” knappen både en “notify me of followup comments via e-mail” OG en “Giv besked om nye indlæg via e-mail”. – Lidt dobbelt konfekt :)

  • William Atak siger:

    @Thomas: Takker :) du ser dælme også skarp ud ret ofte.. hehe

    Min irritation ligger egentlig ikke i do- eller nofollow links, men at nogle mennesker kun kommenterer for at få et link. Det ødelægger kvaliteten. Jeg vil hellere have få og kvalitative kommentarer, som på dette indlæg, end en masse fyld, der ikke rigtig “fylder”.

  • William Atak siger:

    @Mikael: Jeg vil straks bede min programmør at kigge på det plugin. Jeg har brugt andre eksterne værktøjer ret ofte, men var faktisk ikke klar over, at der fandtes et plugin. Er det godt?

    Jeg er altid logget ind på bloggen her, og notify-fejlen er der kun, når man er logget ud. Gad vide hvor længe det har stået på, og hvorfor mine egne folk ikke selv har opdaget det.. Du er en skatter… tak :)

    Og lige til sidst: Nofollow links har jo også sin værdi, selvom styrken er begrænset til sammenligning med dofollow links – kommer an på kvaliteten af kilden/henviseren.

  • Zauberer siger:

    Det er jo ikke kun med blogs at vi skal skrive noget læseværdigt. Det gælder også for hjemmesider og overhovedet i nettet. Min erfaring er at Google belønner unique content. Så tag tiden og skriv godt, men ikke for langt.

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.