Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Kommunikation og SEO – Integrér SEO i din online kommunikation

Skrevet af på 7. januar 2011 – 22:41Ingen kommentarer
Kommunikation og SEO – Integrér SEO i din online kommunikation, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Kommunikation Seo

Hvis man vil noget med sin forretning, sin sag, eller sit brand, så skal man være online. Det er dog ikke nok blot at ligge sit budskab online og håbe på, at brugerne finder det af sig selv. Når man lægger sit budskab online, skal man også tænke Googles kriterier for god kommunikation ind i sin online kommunikationsstrategi.

Denne facet af online kommunikation tænkes ofte ikke ind i online kommunikationsstrategi. Derfor forsvinder det gode budskab ind blandt alle andre budskaber, som ikke fik tænkt på Googles kriterier i forhold til, hvordan indholdet indekseres som relevant for Googles brugere.

Google ved, hvad der søges på, og hvis din kommunikation ikke stemmer overens med dét, der søges på, så har du begået den største fejl af dem alle. Med denne fejl har du forsømt at sætte dig ind i din målgruppes behov, og enhver som arbejder med kommunikation ved, hvad dét betyder.

I forhold til kommunikation og SEO skal man altid spørge sig selv:

Hvordan ville jeg finde informationen omkring mit produkt, mit budskab, mit brand etc., hvis jeg ikke kendte det, eller vidste noget om det i forvejen?

Googles algoritme arbejder efter et relevanskriterium og det som kommunikationsfolk kender som ”tragtmodellen”. Noget af det første Google ser, er titlerne på din side. Hvis der i titlen f.eks. står ”Velkommen til ATAK”, og du er en virksomhed, som arbejder med online marketing og søgemaskineoptimering, så har du ikke fået fortalt Google, at du arbejder med online marketing og/eller søgemaskineoptimering. Dermed kan Google ikke videreformidle denne information til sine brugere, og det er bl.a. en af de fejl som straffes med en dårlig ranking på Google.

I stedet bør man altid kommunikere omkring sine kernekompetencer i sin titel, således at når brugeren søger på ”online marketing”, så har du i din titel fortalt Google, at online marketing er den, eller en af de kernekompetencer, som du kommunikerer om på din hjemmeside. I denne forbindelse er det altid vigtigt at du altid kommunikerer separat omkring alle dine kernekompetencer og opretter unikke sider, når det er relevant for dit indhold.

Online marketing er ikke kun søgemaskineoptimering. Derfor bør der oprettes landingpages for begge disse emner på din side, såfremt du tilbyder rådgivning inden for online marketing og søgemaskineoptimering, som er en forgrening af online marketing.

Hvordan kunne sådan noget så se ud?

I stedet for f.eks. at skrive ”Velkommen til ATAK” i din page title, så findes der en løsning, som er bedre for både dig selv, dit brand, dine brugere og ikke mindst Google. For glem ikke, at det er Google og brugerne, der bestemmer, hvad der er relevant for brugerne – ikke dig, medmindre du har skabt en trend eller et behov som er relevant for Googles brugere! Hvis det ikke er tilfældet, så lad være med at sætte dig selv højere end Google!

I stedet bør kommunikationen være helt klar. Søges der på online marketing, så skal der også stå online marketing i titlen, og den side man lander på skal indeholde information om online marketing. Det kunne se således ud:

ATAK – Online marketing. Bureau til rådgivning om online marketing

Med denne titel er kommunikationen klar og rammer de brugere, som søger på søgeordene online marketing. Hvis der er flere søgninger på synonymer, som f.eks. søgeordene online markedsføring, internet markedsføring, internet marketing, kan der naturligvis varieres i titlen. Dette finder man ud af ved at foretage en grundig søgeordsanalyse med det søgeordsværktøj, som Google selv stiller til rådighed – Kvit og frit. Vær dog opmærksom på, at tallene ikke nødvendigvis er helt korrekte, men som udgangspunkt er det et helt fantastisk værktøj.

Find ud af hvad brugerne søger på og brug det i dine titler uden at gå på kompromis med den sproglige integritet i din kommunikation.

Kommuniker omkring dine kernekompetencer

Lad mig give et lille eksempel på, hvorfor titler er så vigtige for din online kommunikation. Forestil dig, at du skal ud og købe en lampe. Du aner ikke hvor du skal finde en butik, som handler med lamper, så du beslutter dig for at gå en tur ind på Strøget (Google). Inde på strøget går du målrettet efter at finde en lampebutik, men uden at vide det, er du allerede gået forbi den første lampebutik – Hvorfor? Fordi indehaveren af lampebutikken ikke skilter med sine produkter ”LAMPER” (indehaveren har glemt at kommunikere omkring sit produkt / kernekompetencer i sin titel).

Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan forestille sig et scenarie, som dét, jeg lige har stillet op – Næppe, for inde på strøget ved de godt, hvordan man kommunikerer med kunderne! Men når det kommer til Google er dette scenarie underligt nok slet ikke nogen sjældenhed. Alt for mange glemmer ganske enkelt at skrive hvad de sælger ”over deres dør”. Rationalet er meget enkelt. Google belønner den hjemmeside, som bl.a. i sin titel kommunikerer klart omkring, hvorfor den pågældende hjemmeside eksisterer, og hvordan siden tilbyder dét, som Googles brugere har søgt efter.

Men dine overvejelser i forbindelse med din kommunikationsstrategi og din søgemaskineoptimering bør ikke stoppe her, for med optimerede titler har du kun fået optimeret facaden på din hjemmeside. Dit indhold bør i høj grad også være Google-venligt og den største udfordring i denne proces er, at gøre indholdet elegant og relevant. Samtidig skal der tages hensyn til hvordan brugerne kommunikerer omkring deres behov på Google.

Kommunikér til målgruppen OG Google på samme tid

Det er her, at mange tekstforfattere føler, at de mister deres integritet og uafhængighed. Det paradoksale er dog, at tekstforfatteren med denne holdning tager afstand fra sin målgruppe. I denne sammenhæng er Google et meget betydningsfuldt filter mellem afsender og modtager; og søgemaskineoptimering handler om at få sit budskab klart igennem dette filter.

Med en intelligent tilgang til tekstforfatning, hvor der tages hensyn til både brugernes og Googles behov for relevant indhold, bør filteret mellem afsender og modtager derfor udnyttes optimalt, for når filteret hedder Google, så bør filteret ikke ignoreres.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.