Linkfarm – kom højere op på Google ved hjælp af linkfarme

Linkfarm – kom højere op på Google ved hjælp af linkfarme, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Vil du give din hjemmeside en bedre søgemaskine-placering, så er en linkfarm en ofte  brugt løsning. En linkfarm er her en gruppe af forskellige hjemmesider, som alle hyperlinker til hverandre

Et af de udtryk, som du ofte vil høre indenfor SEO-verdenen, er begrebet linkfarm. Linkfarm dækker her over en gruppe af websider, som alle hyperlinker til hinanden. Nogle af disse linkfarme er lavet manuelt, men langt de fleste er computer-genererede automatisk. Det primære formål med linkfarme vil typisk være at få visse hjemmesider højere op på Google i og med, at Googles søgemaskine-software især rangerer hjemmesider baseret på, hvor mange gange der er linket til dem.

Hvad er en linkfarm?

Når Google og andre søgemaskiner skal bestemme, hvilke hjemmesider skal være i toppen af deres søgeresultater, så foregår det naturligvis på baggrund af en række kriterier. En af de mest kendte kriterier er her en-vejs links fra relevante hjemmesider – for eksempel links mellem to sider omkring bio-energi. Hensigten med linkfarme er her groft sagt at ’spamme’ Google, Bing, Yahoo og lignende søgemaskiner, hvor links er et vigtigt parameter, når en hjemmeside skal rangeres på søgemaskinen. Dette kaldes også for spamdexing eller spamexing.

Historikken bag linkfarme

Linkfarme blev for første gang udviklet tilbage i 1999 af diverse SEO-firmaer for at drage fordel af Inktomi-søgemaskinens brug af links som rangeringsparameter. SEO-firmaer benyttede her linkfarme som en måde til at ’stabilisere’ deres kunders placering på toppen af ikke bare Inktomis søgemaskine, men også den på dette tidspunkt mest populære søgemaskine Yahoo, som anvendte Inktomi-søgeresultater til at supplere sine egne søgeresultater.

Denne linkfarm metode blev især anvendt af mindre firmaer, som ikke havde nogle links fra nogle af de store og mere stabile websites indenfor Inktomi-indekset. Opbygningen af en linkfarm foregik i starten kun på et uformelt basis, men efterhånden som folk indså, at denne metode faktisk virkede, dukkede der hurtigt mange SEO-firmaer op som tilbød online virksomheder hjælp med at forblive i toppen af søgemaskine-indekset ved hjælp af blandt andet linkfarme.

Da Googles søgemaskine blev populær, fandt SEO-firmaerne hurtigt ud af, at Googles rangering var baseret på en matematisk formel, som gav højere vægt til nogle links end til andre. Dette betød også, at SEO-folkene bag diverse linkfarme blev nødt til at justere deres metoder i takt med, at Google blev den mest brugte søgemaskine verden over. På trods af den mangelfulde viden om Googles software er teknikkerne bag linkfarme særdeles gennemafprøvede og er i dag en central del af mange firmaers SEO-strategi.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)