Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Meta Tags: Meta Description og Meta Keywords

Skrevet af på 4. oktober 2008 – 13:24Ingen kommentarer

Begrebet meta tags er et vigtigt begreb hvis du er igang med søgemaskineoptimering af din hjemmeside. Begrebet indeholder bl.a. de to elementer meta description og meta keywords.

meta description i søgeresultatet

Før i tiden havde de begge en betydning for placeringen af en side i søgeresultaterne, men det har de ikke længere. Der er mange delte meninger blandt SEO-eksperter omkring betydningen af disse meta tags, men det er sikkert, at det direkte ikke har nogen ranking-effetkt for placeringen af en side i søgeresultatet. Jeg bruger meget tid på at skrive unikke titler og meta descriptions, og keywords tager ingen tid, så dem tager jeg med. Herunder kan du læse en grundigere beskrivelse af hvordan du skal forstå og skrive dine meta tags.

Meta description
Meta description har en væsentlig betydning for trafikken, da beskrivelsen oftest er den beskrivende tekst for siden i søgeresultaterne lige under det aktive link til din side. Det aktive link er altid din title og den beskrivende tekst er som sagt oftest meta description, men i nogle tilfælde kan det være sidens indholdstekst. Hvis siden ikke har nogen indholdstekst eller ikke er korrekt opbygget, kan du opleve at menupunkter og navne på knapper/billeder vil være den beskrivende tekst i søgeresultaterne. Jeg har set flere eksempler på dette, hvor den beskrivende tekst er noget i stil med ”knap_forside, knap_produkter, knap_kontakt” osv.

Meta description har en stor værdi, da brugerne ikke nødvendigvis klikker på linket til din hjemmeside, fordi du er placeret højere end konkurrenten, der har en flot og velskrevet description. Oftest søger brugerne efter noget specifikt og går målrettet efter den side, der i beskrivelsen dækker brugerens behov bedst. Derfor er det selvsagt nødvendigt at udnytte den plads Google tillader, nemlig 160 karakterer, til søgeresultaternes beskrivende tekst. Din hjemmeside tager ikke direkte skade, hvis din beskrivende tekst er længere end 160 karakterer. Men hvis et vigtigt søgeord ikke er blandt de første 160 karakterer, vil det ikke blive vist og det kan være grund til at brugeren netop klikker på konkurrenten.

Meta description skal skrives som én eller flere sammenhængende sætninger, da det ser pænest ud i søgeresultatet. Det ser ikke pænt ud med 160 karakterer udelukkende med søgeord. Har du mange søgeord, du rigtig gerne vil have med i din description, har du nok indhold til at udvide din hjemmeside med flere menupunkter.

Din hjemmeside kan direkte tage skade, hvis din meta description slet ikke hænger sammen med hjemmesidens øvrige indhold. Dette gælder også din title og keywords. Alt skal være sammenhængende, dvs. at din meta description skal udelukkende indeholde de vigtige søgeord du også har i din title og indholdstekst på siden.

Meta keywords
Meta keywords har ikke direkte nogen betydning for hverken SEO eller søgeresultaterne. Men personligt er jeg overbevist om at de indirekte har en betydning og er med til at vejlede robotterne, når de crawler en hjemmeside. Selvom de ikke skulle have nogen betydning, er det alligevel minimal tid man bruger på disse. Skriv op til fem søgeord i dine meta keywords og husk at der ikke må være søgeord, der ikke også går igen meta description og hjemmesidens indholdstekst.

Hvor skal disse meta tags placeres?
Mange CMS systemer og shopsystemer, samt scripts som wordpress blog, joomla osv. giver hjemmesidens ejer i adminmodulet mulighed for selv at skrive meta description og meta keywords. Har du ikke mulighed for det, skal du ind i selve mapperne og tilføje/ændre disse i koderne. Hvis du f.eks. skal ændre meta tags på din forside, skal du f.eks. hente index filen. Afhængigt af i hvilket sprog din hjemmeside er programmeret, kan endelserne variere. F.eks. index.htm, index.php, index.asp osv. For at kunne åbne disse filer, kræver det at du har programmer der tillader redigering i disse filer. Du kan f.eks. benytte EditPlus text editor, der er nem og enkel at benytte. Når du først har downloadet og installeret programmet, skal du højreklikke på filen, og vælge ”EditPlus”. Her kan du tilføje eller ændre dine meta tags og derefter erstatte den gamle fil i FTP med den nye. Husk at gemme den originale fil, så du kan smide den op igen, hvis noget skulle gå galt.

Sådan skal det se ud:

<head>
<meta name=”description” content=”Meta description på max 160 karakterer” />
<meta name=”keywords” content=”søgeord, søgeord2,søgeord3,søgerodd4, søgeord5? />
</head>

Læs også artiklen om SEO title, hvor du kan læse mere om meta tags.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Ingen kommentarer »

1 Pingbacks »

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.