Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Nye vilkår for konkurrencer på Facebook

Skrevet af på 29. august 2013 – 13:25Ingen kommentarer
Nye vilkår for konkurrencer på Facebook, 6.0 out of 6 based on 3 ratings

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer på Facebook-sider. Nu behøver en side ikke længere at have en specielt udviklet Facebook App eller linke eksternt, hvis virksomheden ønsker at afvikle en større eller mindre konkurrence for kunder og følgere.

Denne ændring gør det muligt at afvikle en konkurrence direkte på din sides tidslinje i et ganske almindeligt opslag. Du kan fx bede dine følgere om at svare på et konkurrencespørgsmål i kommentarfeltet direkte på opslaget, eller bede dem om at trykke ”synes godt om” for at deltage, og derefter udvælge en vinder blandt dem, der har interageret med opslaget.

facebook konkurrencer vilkaar

Dette er især gode nyheder for mindre virksomheder, fordi denne ændring gør det langt nemmere og enklere at afvikle en konkurrence på Facebook. Vejen fra ide til eksekvering er nu kortere, og du behøver ikke at have en ph.d. i Facebooks Apps for at afvikle en konkurrence for dine kunder og følgere.

Få din konkurrence ud til dine følgeres netværk

Den største fordel ved denne ændring findes i måden Facebooks startfeed fungerer på. De kommentarer og ”synes godt om”-tilkendegivelser du giver opslag vises ofte i dine venners startfeed. Det betyder kort sagt, at hver gang en person deler, kommenterer eller trykker ”synes godt om” på dit konkurrenceopslag, så bliver din side eksponeret til alle denne persons venner, hvilket giver eksponering, der er guld værd.

Selvom dette er en fantastisk nyhed for små og mellemstore virksomheder, er der dog stadig et lille ”men”. Facebook giver ikke carte blanche til brugen af opslag for sider. Der er stadig nogle regler, som skal følges, når du laver konkurrencer på Facebook – bl.a. må man stadig ikke bede folk om at tagge sig selv på et billede eller dele opslaget for at deltage i konkurrencen. Dette er meget vigtigt at have med i sine overvejelser, fordi man ikke kan booste sit opslag med Facebook Ads, hvis ikke opslaget følger Facebooks vilkår.

Du kan læse vilkårene for Facebook-sider her: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Hvad betyder denne ændring?

Ændringen betyder først og fremmest flere muligheder for virksomheder på Facebook og en langt bedre udnyttelse af det udvidede netværk for de mindre virksomheder, hvilket kan være svært at få ”adgang til” uden Facebook Ads.

Det betyder også, at mange af de konkurrencer der har kørt over den seneste tid på Facebook nu rent faktisk i store træk følger vilkårene for Facebooks sider, og at du også kan kaste dig ud i lignende aktiviteter – helt lovligt.

MEN – ændringen vækker dog en smule bekymring, da den potentielt kan afstedkomme spam i brugernes startfeeds, hvilket i øvrigt også er grunden til, at Facebook tidligere har forbudt det. Du kan dog gøre dit for at undgå dette, hvis man du kender den fine grænse mellem at være aktiv og interagere med sidens følgere og så direkte at spamme dem.

Hvad er dine tanker om denne ændring? Åbner det op for mulighedernes land for jeres virksomhed, eller er det blot at give siderne lov til at spamme vores startfeed?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (3 votes cast)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.