Online Marketing – markedsføring på internettet

Online Marketing - markedsføring på internettet, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Online marketing er kort sagt markedsføring af produkter eller tjenester via internettet. Online marketing anses for at være et meget bredt område, fordi det ikke kun henviser til markedsføring på internettet, men også til markedsføring via e-mail, trådløse medier samt digitale systemer over kundedata og kundeforholdsledelse.

Online marketing binder de kreative og tekniske aspekter af internettet, herunder design, udvikling, reklame og salg og så dækker det over en vifte af forskellige typer online marketing: søgemaskine markedsføring (SEM), søgemaskineoptimering (SEO), bannerannoncer på bestemte websteder, e-mail marketing, og diverse web 2.0-strategier.

Online marketing er som udgangspunkt billig, når man ser på forholdet mellem omkostninger og rækkevidde. Virksomheder kan nå et bredt publikum for en brøkdel af et traditionel reklamebudget. Online marketing kan måles nemt og billigt, fordi resultaterne af kampagner kan spores tilbage, fordi online marketing kræver at brugerne klikker på en annonce, besøger et websted, eller udfører en målrettet indsats. Annoncøren har stor kontrol over ressourcer, fordi der på internettet betales per klik på annoncematerialet, her benyttes online metoder som pay-per-indtryk, pay-per-klik, pay-per-spil, og pay-per-handling. Derved kan marketingfolk hurtigt bestemme, hvilke budskaber eller tilbud, der er mere tiltrækkende overfor publikum end andre og dermed optimere kampagnen løbende.

De begrænsninger der derimod er at kæmpe imod er at det er umuligt for køber at røre, lugte, smage eller “at prøve” produktet før et online-køb. Men heldigvis findes der en industri standard for e-handel for at berolige kunder.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)