PageRank: Hvad er PageRank, og hvordan skal det forstås?

PageRank: Hvad er PageRank, og hvordan skal det forstås?, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

PageRank er en af de mange metoder en søgemaskine bruger for at vurdere en hjemmesides relevans i forhold til søgeord.

PageRank er opfundet af Larry Page (én af Googles grundlæggere) – deraf navnet. Den blev første gang præsenteret for offentligheden i 1994, og det er kort sagt en algoritme, der analyserer links. PageRank er dynamisk og kan ændre sig over tid. En høj PageRank kan betyde flere besøgende, da den vil placere siden højere oppe i søgeresultaterne.

PageRank kigger blandt andet på indkommende links (backlinks) og den interne linkstruktur som er en del af den linkbuilding, som SEO-firmaer tilbyder.

Indkommende links eller backlinks anses for at være anbefalinger af hjemmesiden fra andre sider, og derfor betyder mange backlinks højere popularitet og mere trafik på hjemmesiden.

Den interne linkstruktur er vigtig for at man – både mennesker som søgemaskinebots – kan finde rundt på siden.

Filnavne kan også have en betydning for en sides PageRank. Billeder skal gerne kaldes et navn, der har relevans til teksten.

Derudover er det naturligvis vigtigt, at indholdet på hjemmesiden er relevant.

Studier af PageRank viser, at PageRank nemt kan manipuleres, og en sides PageRank kan hæves uberettiget.

Tilbage til SEO ordbog Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)