Pay Per Click (PPC) – annoncer online ved brug af Pay Per Click

Pay Per Click (PPC) – annoncer online ved brug af Pay Per Click, 3.5 out of 6 based on 2 ratings

Pay Per Click (PPC) er en populær online annonceringsmetode, hvor annoncøren betaler for antallet af klik. Lær mere om Pay Per Click her og hvordan det kan komme din forretning til gode

Arbejder du indenfor online markedsføring, så er begrebet pay per click (PPC) et af de termer, som du utvivlsomt har stødt på masser af gange. Pay per click er en meget populær måde at annoncere online på, hvor annoncøren betaler ejeren af en hjemmeside afhængig af, hvor mange gange der er blevet klikket på hans annonce. Læs denne artikel til ende og lær mere om, hvordan du kan bruge PPC på din hjemmeside.

Hvad er Pay Per Click?

Pay Per Click er et meget simpelt begreb, som beskriver alle de banner-annoncer, som du finder på diverse hjemmesider. Disse banner-annoncer er ikke ejet af hjemmeside-ejeren, men er ejet af andre firmaer, som har fået lov til at annoncere på den hjemmeside. Når du klikker på disse annoncer, vil de derefter tage dig over til annoncørens egentlige hjemmeside, hvor du vil have mulighed for at se og købe annoncørens produkter.

Princippet i Pay Per Click er her, at annoncøren kun betaler hjemmeside-ejeren, hvis der rent faktisk er nogen, som klikker på annoncen. Hvis ingen klikker på den – og der dermed ikke er nogen synlig gevinst for annoncøren – så skal annoncøren ikke betale noget til hjemmeside-ejeren. PPC er en meget populær annonceringsmetode, som i dag benyttes af såvel store som mindre internet-forretninger.

Fordel og ulemper ved PPC

Den store fordel ved denne annonceringsmetode er, at du som annoncør kun betaler, hvis du rent faktisk har fået noget ud af banner-annoncen – flere besøgende kunder på din hjemmeside. På den anden side er det også en uundgåelig del af PPC, at jo flere folk som klikker på din banner-annonce, jo flere penge skal du betale hjemmeside-ejeren.

Dette kan således hurtigt blive en dårlig forretning, hvis du som udgangspunkt betaler hjemmeside-ejeren for meget per click sammenlignet med, hvor meget de besøgende kunder reelt køber på din hjemmeside. Sørg derfor altid for at have et balanceret forhold, hvor du sikrer dig, at du betaler hjemmeside-ejeren mindre per click end den indtjening, som den gennemsnitlige besøgende kunde på din hjemmeside indbringer dig.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.5/6 (2 votes cast)