Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Pressemeddelelsen er skrevet – hvad nu?

Skrevet af på 29. marts 2012 – 15:122 kommentarer
Pressemeddelelsen er skrevet – hvad nu?, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

Hvad skal der ske når pressemeddelelsen er skrevet?I mit forrige indlæg skrev jeg om ”den perfekte” pressemeddelelse, som, efter min mening, ikke eksisterer. MEN med en effektiv PR-strategi, et godt netværk og ikke mindst gode og overbevisende talegaver kan man komme langt.

Jeg beskrev tidligere en række vigtige punkter med hensyn til at ville udsende en pressemeddelelse. I første omgang er det selvfølgelig, fordi man gerne vil have omtale i medierne. Og igen – det er vigtigt, at pressemeddelelsen er sammenskruet på en sådan måde, at journalisten hurtigt skal kunne se, at her er en god historie. Husk også – ingen propaganda for en virksomhed eller et gældende produkt. Den ”nyhed” kommer du ingen vegne med. Så kan du lige så godt bruge en masse penge på annoncering. Der er du i hvert fald sikker på, at du får den ønskede ”omtale”.

The ”Do” and the ”Don’t”

Din pressemeddelelse må gerne minde om en artikel. Altså med en overskrift, en indledning som jo i virkeligheden er et kort resumé af selve pressemeddelelsen for så derefter at skrive selve nyheden. Bedst er det jo, hvis journalisten ikke læser sig frem til nyheden i tredje afsnit, men faktisk ”ser lyset” i første afsnit. Og lad for himlens skyld være med at skrive ordet ”pressemeddelelse” i emnefeltet. Der er ingen grund til at få journalistens øjne til at bløde ved første øjekast på mesterværket.

Ud med flosklerne. Brug aldrig ”fantastisk”, ”nyskabende” eller ”innovativ”. Jeg mener, selvfølgelig er ens virksomhed da alle disse ting, men journalisten har set dem mange, mange gange før, og det virker ikke efter hensigten, men kan i stedet virke desperat. Jeg prøver også at fortælle mennesker, at de endelig skal droppe den slidte frase ”Jeg er en glad og udadvendt person”, når de skal sende en ansøgning. For vi ved jo, at langt de fleste virksomheder helst vil have sure og indelukkede mennesker. See my point?

Sidst – men så absolut ikke mindst – er noget af det vigtigste, at du får kontaktoplysninger med. Skulle journalisten have brug for at få fat i dig, og det viser sig, at det er alt andet end let, fordi der ikke er kontaktoplysninger med i pressemeddelelsen, eller fordi kontaktoplysningerne ikke er fyldestgørende, så kan du være sikker på, at den formentlig bliver arkiveret lodret. Når din pressemeddelelse er sendt ud, så er det bare med at sidde vagt ved telefonen eller mailen.

Pressemeddelelsen er sendt …

Nu er din pressemeddelelse udsendt og den lever på sin vis sit eget liv. Eller gør den? Tålmodigheden rækker ikke til at vente på om pressemeddelelsen bliver brugt eller ej. Sidder de gældende journalister og arbejder videre eller er den røget direkte i papirkurven? Hvis pressemeddelelsen har en karakter af det efterhånden så slidte og meget misbrugte ”Breaking News”, så vil nyheden nok være at finde i medierne kort tid efter udsendelsen. Men er pressemeddelelsen også ment med henblik på f.eks. medier med længere deadline, så kan en opfølgning være en rigtig god ide.

Alt for mange gange har jeg stødt på kollegaer, der nærmest er bange for at tage kontakt til journalisterne. ”Jamen, jeg har jo lige mailet dem min pressemeddelelse, skal de ikke lige have tid til…” – jo, selvfølgelig skal de lige have tid til at modtage og læse den, men en opfølgning af udsendte pressemeddelelse kan fungere på flere måder. Ofte har jeg efterfølgende kontaktet journalister for lige at fyre lidt mere op under nyheden. Der kan være travlhed på redaktionen, hvorfor det altid er en god ting at kende til respektive mediers deadline. Hvilket igen betyder, at du måske ikke er den eneste, der sender pressemeddelelser på netop det tidspunkt. Det kan for eksempel også være, at pressemeddelelsen bærer præg af let underholdning, og sender man den til en mere seriøs redaktion, kan en dialog mange gange lige sætte den krølle på halen der skal til, for at de alligevel gerne vil skrive en historie ud fra pressemeddelelsen.

I nogle tilfælde kan en opfølgning også ske, et par dage efter udsendelsen af pressemeddelelsen. Måske er din pressemeddelelse alligevel røget i papirkurven, eller måske har en journalist eller redaktionssekretær ikke lige nået at gøre noget ved den endnu. Tjek hvilke journalister, der tidligere har skrevet om dit emne, og kontakt dem direkte. Det giver den største mulighed for at nå de medier, du gerne vil. Sørg for at have forberedt en kort præsentation af din historie, så den travle journalist hurtigt kan afgøre, om han skal gå videre med din historie eller ej.

Jeg har altid sat en ære i at servicere journalister. Jeg har jo noget, som jeg meget gerne vil have dem til at hjælpe mig med. Derfor er det vigtigt, at de er 100 % klædt på i form af informationer, eventuelle billeder og kontaktinfo. Til pressemøder, hvor det som oftest kan være en heksekedel, gælder det om at holde hovedet koldt. Kommer der mange journalister, vil alle typisk helst være blandt de første til at stå klar til enten interview eller få en god plads. En PR-mands fornemste opgave er at få journalisterne til at føle sig velkomne og godt tilpas samt supplere dem med de materialer eller yderligere informationer, de måtte have brug for. Lidt godt til ganen har nu heller aldrig skadet nogen.

Er du garanteret omtale?

Er der garanti for omtale efter en udsendt pressemeddelelse? Aldrig. En sjov opgave kan derfor være, at man med en journalist skal forhandle en eksklusiv historie på plads. Det kan være, du har en mistanke om, at din nyhed ikke er den vildeste af slagsen. I sådanne tilfælde kan man ofte få mere ud af at lave en eksklusiv aftale med et medie. Det vil sige, kan den gældende journalist for eksempel kan garantere et opslag eller andet, så får den aktuelle person historien eksklusivt. Det kan også være godt at have lidt ekstra guf i skuffen til journalisten.

Selv om du har skrevet den bedste pressemeddelelse, du overhovedet kan og ramt de helt rigtige medier og journalister, så kan det sagtens hænde, at du ingen omtale får overhovedet. Brænder Rådhuset ned til grunden eller går den siddende regering af, så kan du nok godt regne med, at din pressemeddelelse i den grad går tabt.

Johnny Jensen – PR-koordinator hos ATAK A/S

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)

2 kommentarer »

  • Søren siger:

    Super godt indlæg!

    Jeg havde selv held med en pressemeddelsele sidste sommer. Jeg var så heldig, at min historie om “16årig bruger sommerferien på at stifte firma” spredte sig. Jeg skrev en pressemeddelse, jeg så sendte til Nordjyske Stiftstidende. De valgte at trykke artiklen. Herefter kom jeg så i Jyllandsposten og efterfølgende BT.

  • Johnny Jensen siger:

    Hej Søren,

    Tak for de pæne ord.

    Spændende med din nyhed og tillykke med omtalen. Nogle gange kræver det et solidt fodarbejde at få omtale, og andre gange giver historien sig selv! Hvilket din jo gjorde.

    MVH

    Johnny Jensen
    PR-koordinator hos ATAK A/S

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.