Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO-arbejdet kan ikke outsources til ikke-dansktalende SEO firmaer

Skrevet af på 20. december 2009 – 12:40Ingen kommentarer

Til tider støder jeg på virksomheder, der outsourcer SEO-arbejdet til ikke-dansktalende firmaer i f.eks. Indien. Outsourcing er til tider en fornuftig og billigere løsning, hvis man kan finde nogle kompetente og dygtige personer, men IKKE når det kommer til SEO. Hvis du har outsourcet dit søgemaskineoptimerigns-arbejde til en “SEO ekspert” i et ikke-dansktalende land, så kender du desværre ikke nok til SEO og hvad det indebærer. Læs med her og forstå alvoren i hvorfor fejl-outsourcing kan have negativ effekt på din forretning.

En “SEO ekspert” skal rådgive dig korrekt!

Hvorfor skriver jeg “SEO ekspert” i anførselstegn? Fordi en rigtig SEO ekspert skal kunne rådgive dig korrekt og ikke tage en opgave udelukkende fordi, der er penge i opgaven. SEO firmaer fra udlandet kan sagtens markedsføre sig som eksperter på det danske marked, men det er de absolut ikke. Hvis du derimod er på udkig efter et SEO firma, der skal varetage dit SEO-arbejde i Danmark, så skal du altså finde et dansk firma.

Hvorfor er udenlandske SEO firmaer en dårlig løsning?

Jo mere populært SEO-arbejdet bliver, des mere støder jeg på udenlandske, specielt indiske, linkbuildere. Men hvorfor vælger danske virksomheder at outsource søgemaskineoptimering til et udenlandsk SEO-firma? Har hørt om indiske firmaer der tilbyder søgeoptimering for 30-40 kr. i timen, hvor imod et dansk firma tager mellem 20 til 40 gange så meget. Da der er så stor prisforskel, er det fristende at tage imod sådan et tilbud fra f.eks. Indien. MEN…

Er linkbuilding SEO?

Hvad får du for de penge? Hvis du virkelig vil have min mening, så synes jeg bestemt, at det er spild af penge. Det udenlandske firma taler ikke dansk og mit bedste bud er, at de enten bruger Google translate eller får nogle artikler/beskrivelser fra dig, når de laver linkbuilding for dig. Men er linkbuilding nok? Nej, det kan vi lige så godt slå fast én gang for alle. Linkbuilding er en vigtig del af SEO, men langt (LANGT) fra hvad SEO indebærer, hvis man vil have succes.

Hvis du selv er 100% indforstået med hvordan man opbygger en hjemmeside og samtidig leverer din udenlandske SEO ekspert ALT (artikler, beskrivelser til kataloger m.m., kategorier i samtlige danske linkkataloger osv.), så er du godt på vej. Men har du tid til det? HVIS du har, så er din tid enten ikke meget værd eller også kan du ikke se, at det går op i det samme at bruge et dansk SEO firma.

Der er adskillige grunde til, hvorfor et udenlandsk firma ikke kan levere professionel SEO. Her er en af de grunde, jeg støder på ret ofte.

Vil du gerne kendes som firmaet der ikke kan stave?

Det udenlandske firma har fået din SEO-opgave og har fundet flere lister over danske linkkataloger på nettet. Så langt så godt! Men du har ikke givet firmaet en masse beskrivelser på dansk, i en længde, de fleste danske linkkataloger kræver. Det har du enten ikke tid til eller også har det indiske firma overbevist dig om, at de sagtens kan gøre det for dig. Det kan de også, men ikke på egen hånd.

Da de ikke kan tale dansk, bruger de et oversættelsesværktøj som f.eks. Google Translate. De kender blot til betydningen af dit søgeord. Ud fra et enten korrekt eller ukorrekt engelsk beskrivelse, får de oversat teksten til dansk. Google Translate er fantastisk og jeg bruger det også selv, men er langt fra et perfekt værktøj, hvis man skal oversætte perfekt og uden fejl. Og slet ikke hvis den engelske beskrivelse også har en lille bitte grammatikfejl.

I dag har jeg afvist tre links fra indiske linkbuildere, fordi beskrivelserne havde fejl og det var så tydeligt at se, at et oversættelsesværktøj var benyttet. Hvad sker der nu:

1. Du betaler en billig medarbejder for noget, der alligevel ikke bliver godkendt
2. Linket bliver godkendt med fejl, men i de potentielle kunders øjne, der ser disse links, er det dit firma, der har lavet disse grammatiske fejl.

Jeg laver også selv tastefejl, hvis det går stærkt, men jeg er meget omhyggelig med at tjekke mine tekster. Jeg går meget op i det selv, da JEG personligt ikke ville handle med et firma, der ikke kan stave eller laver grammatiske fejl. Sådan et firma virker bare ikke særlig professionelt. Vil du gerne virke uprofessionel overfor potentielle kunder, fordi du gerne vil spare på SEO-arbejdet?

Lige en sidste ting jeg også har oplevet og så slipper I for mig. Disse udenlandske firmaer finder også diverse danske blogs og spammer dem med “God artikel” kommentarer. Dem sender de så mange af og du betaler for den tid, de bruger. Jeg godkender ALDRIG den slags kommentarer og det er der flere, der ikke gør.

Er din SEO stadig billig? Jeg tror faktisk du mister både penge og kunder!

Ja, det er så min holdning. Jeg er ret overbevist om, at du ikke har nogen gevinst ved at bruge billig arbejdskraft – faktisk tværtimod. Du spilder både dine penge og går glip af nye kunder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.