Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Title Tag – Hjemmesidens SEO titel

Skrevet af på 21. september 2008 – 15:332 kommentarer
Title Tag - Hjemmesidens SEO titel, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Title tag er et af de vigtigste punkter i SEO, hvis du vil have en søgemaskinevenlig hjemmeside og dermed konkurrere om topplaceringer i søgeresultaterne. Udtrykket bruges for det meste på engelsk som title og betyder hjemmesidens titel. Det er ligeledes enormt vigtigt, at dine titler er unikke for samtlige sider i din hjemmeside. Tænk på din hjemmeside som en bog. Hvis bogens titel og samtlige overskrifter for hvert afsnit i bogen er ens, giver det hverken mening eller en god vejledning til læseren. Brugervenligheden i din hjemmeside er dermed ikke optimeret grundigt og det kan søgemaskinerne ikke lide. Søgemaskiner som Google er rigtig smarte (næsten altid) og hvis du vil have mulighed for at få topplaceringer i Google, så skal hjemmesidens brugervenlighed være i top.

Hvad er title tag?
Hjemmesidens title figurerer synligt to steder og betyder enormt meget for søgeoptimering af din hjemmeside. Øverst til venstre på siden, lige til højre for Explorers e-logo (Billede 1), samt overskiften i søgeresultaterne. (Billede 2). Se billederne herunder:

Opbygning af title
Der skal som sagt være unikke titler på samtlige sider, lige så vel som unikke keywords, description og tekstindhold på siderne. Det er grundreglerne for effektiv søgemaskineoptimering. Når søgemaskine bots crawler din hjemmeside, så læser de teksterne fra top til tå. Titlen er i toppen af hjemmesiden på hver side og er derfor meget vigtig. Men hvis titlerne er ens, så har søgemaskinerne ingen grund til at give to ens titler forskellige værdier?
Det er ligesom med kvinder og sko. De køber så mange forskellige sko, netop fordi de får glæde af forskellige par sko til forskellige lejligheder, der passer til forskelligt tøj. Hvert par sko har forskellige værdier for kvinder. Ligeledes har dine unikke titler for søgemaskinerne.

Dine titler for hver side skal max indeholde 65 tegn. Google læser kun de første 65 tegn af din title for hver side. Du tager ikke skade, hvis du overskrider denne begrænsning i form af straf, men hvis et af dine vigtige søgeord i din title ikke er blandt de første 65 tegn, så straffer du dig selv, da søgeordet ikke vil have nogen værdi i titlen.

Hvad skal title indeholde?
Titlen skal indeholde de vigtige søgeord for din hjemmeside. Prøv at benytte søgeordene i en ental og flertal, samt del ordene op, hvis det er nødvendigt. Dvs. hvis dine kunder kunne finde på at søge på et af dine søgeord på to måder. Eksempelvis benytter jeg både ”bannerdesign” og ”banner design” i mine titler (og alle andre steder på hjemmesiden). Selvom den korrekte stavemåde er i ét ord, så er der flere der søger på ordet delt i to.

Hvordan tilføjes title?
Har du en hjemmeside, der ikke tillader at du kan tilføje title tags i dit adminpanel, skal du rette disse i html koderne for hver enkelt side. Herunder er der et eksempel på hvor title tag skal placeres:

<head>
<title>Hjemmesidens titel på max 65 tegn</title>
</head>

Det er samme sted meta description og meta keywords skal ind og det skriver jeg en detaljeret artikel om snarest. Her er dog eksemplet:

<head>
<title>Hjemmesidens titel på max 65 tegn</title>
<meta name=”description” content=”Hjemmesidens beskrivelse på max 160 tegn” />
<meta name=”keywords” content=”keyword, keyword2, keyword3, keyword4, keyword5″ />
</head>

Forkert brug af title
Der er mange (rigtig mange) hjemmesider, der har samme titler for hver side. Oftest er det firmanavnet eller domænet, der går igen i hver titel. Nogle CMS systemer har taget skridtet et trin op mod korrekt title-opbygning og trækker automatisk menunavnet som title, så man får unikke titler for hver side. Men hvad er ideen i at have en title på forsiden, der hedder ”Forside” eller titlen for hovedsiden for menuen produkter hedder ”Produkter”?

Det er først ved menupunkter for de enkelte ydelser, hvor titler genereres af menunavnene, at det så begynder at give mening. Dvs. at din ydelse (F.eks. hvis dit menupunkt hedder ”Webdesign”) kommer til at stå i din title. Men jeg har endnu ikke oplevet menupunkter med 65 tegn, der indeholder søgeordet i ental, flertal og i fraser.

Problemet med ovennævnte systemers opbyning er oftest, at man ikke kan ændre title uden at man ændrer menupunktet og samtidig URL’en også. Og det har vi absolut ikke lyst til at ændre. Er dine menupunkter først blevet indekseret af google, så er det ikke en særlig god ide, at ændre url-adressen, medmindre der er en meget god grund til det i forhold til SEO. Hvis du beslutter dig for at ændre URL-adressen for dit menupunkt, så skal du samtidig huske at redirecte den gamle side til den nye. Det gør du f.eks. med 301 redirect.

CMS systemer
De fleste CMS systemer, der bliver solgt i dag, tillader hjemmesidens ejer selv at kunne redigere title tags (Og meta tags) for hver side. Skal du til at investere i en ny hjemmeside, så bør det være et af dine krav. Hvis du selv har tiden til det og forstår SEO, så er der ingen grund til at betale en webmaster for at ændre dine titler for hver gang, du har en rettelse.

WordPress blog
Jeg kender ikke lige det eksakte tal, men jeg vil tro at 9 ud af 10 blogs i dag er bygget på WordPress, der er et gratis open source script. SEOtips.dk er en WordPress blog og det er absolut et script, jeg (næsten) vil betegne som værende perfekt. WordPress er ret nem at bruge og egentlig også ret nem at installere. Hvis du ved, hvordan man opretter en database, så er du faktisk kørende. Der er enkelte indstillinger, man lige skal have rettet til, så bloggen er 100% søgemaskinevenlig og der er rigtig mange hjemmesider, der skriver om opsætning af en WordPress blog.

WordPress generer unikke titles ud fra dine indlægs overskrifter. Men til en WordPress blog kan der hentes utallige plugins, så bloggen kan lige præcis det, du gerne vil have den til. Et plugin, der absolut er uundværlig, er All in one SEO pack. Med dette plugin kan du let og elegant angive titler, meta description og keywords.

Shop systemer
Jeg laver SEO for flere webshops, og det er lige fra shopsystemer som Prestashop,  Dandomain, Oscommerce til egen-udviklede shop-systemer, der leveres af diverse webbureauer i Danmark. Men de fleste problemstillinger som nævnt tidligere går igen i nogle af disse webshops. Jeg er ikke meget for at nævne navne, men stil de rigtige krav til dit shopsystem, når du skal have en ny webshop.

Open source Joomla
En af mine kunder bruger Joomla, der ligeledes er et gratis open source CMS system. Joomla fungerer rigtig fint i forhold til SEO.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)

2 kommentarer »

  • Tilbud-Tom siger:

    Tak for info :)

    Nu må jeg vist igang med at ændre titel tags på nogen af mine sider, som desværre faldt fra pr3 til pr2…

  • Sebastian siger:

    Jeg ved godt tråden er gammel, men jeg tænkte jeg lige ville oprette en kommentar alligevel.

    Det gør jeg fordi jeg utrolig godt kan lide din måde, at beskrive det på med kvinder og deres sko. Super fed måde at beskrive det på!

    Det skal jeg huske, når jeg skal forklare det til nogle 😉

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.