Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO vs. lingvistik – Skal vi skrive til mennesker eller Google?

Skrevet af på 8. juni 2012 – 15:553 kommentarer
SEO vs. lingvistik - Skal vi skrive til mennesker eller Google?, 6.0 out of 6 based on 6 ratings

SEO vs. lingvistikGoogle har i løbet af den seneste tid været i gang med den helt store forårsrengøring. Arbejdet med søgemaskineoptimering har taget kvanteskridt igennem det seneste års tid, og Googles forsøg på at få os til primært at målrette vores tekster til mennesker virker mere og mere uundgåeligt. Det kræver langt mere af SEO tekstforfattere, fordi online tekster stadig bør optimeres til søgemaskinerne, selvom Google påstår det modsatte.

Jeg er uddannet inden for kommunikation, så jeg havde naturligvis mine forbehold til søgemaskineoptimering og dets stramme rammer, da jeg først begyndte at lære om det, men på det seneste er jeg dog kommet frem til, at SEO lige så stille udvikler sig til en specifik måde at forme tekst på omkring de søgeord, der er udgangspunktet for landingssiden.

Hvorfor lingvistik?

Lingvistik defineres som sprogvidenskab og studiet af sprogs struktur, betydning og funktion, hvilket nærmest passer som fod i hose med SEO. Lighederne stopper heller ikke der, for der er flere ligheder, der bør kunne få en SEO tekstforfatter til at spærre øjnene op og (forhåbentligt) lytte efter.

Det er vigtigt at tilpasse tekstens sprog til modtageren, uanset hvem modtageren er, for så kommer budskabet nemmere i mål. Dette gøres ifølge lingvistikken bl.a. ved at tilpasse tonen i teksten til modtageren vha. tegnsætning, ordvalg, grammatik og sætningsformer – værktøjer som de fleste tekstforfattere bør kunne til fingerspidserne.

Tegnsætning og grammatik skal som udgangspunkt være korrekt, med mindre man skriver til visse målgrupper, hvor talesprog kan have en effekt, men det er dog værd at bemærke, at Google bruger korrekt tegnsætning og grammatik til at vurdere tekstens kvalitet, hvorfor korrekt brug bør være udgangspunktet.

Sætningsformer og ordvalg er til gengæld et af de områder, hvor man kan give sin tekst et ekstra pift, og der hvor tekstforfatteren har de største muligheder for at udfolde sig. Ordvalget er den del af lingvistikken, som er nærmest beslægtet med søgemaskineoptimeringens søgeord, både når det drejer sig om søgeordene som søgeordsanalysen dikterer, men også når det drejer sig om de resterende ord og deres semantiske betydning, der sætter kontekst og tonen i teksten.

Hvordan hænger lingvistik sammen med SEO?

Når disse værktøjer skal fusioneres med SEO, skal man pludselig til at skrive til mere end én målgruppe, fordi Google også bør opfattes som en meget specifik målgruppe, hvilket straks gør det langt sværere at skrive en tekst, fordi den skal tilfredsstille begge målgrupper. SEO har altid handlet om at gøre tekster forståelige over for primitive søgemaskiner, men sådan er det ikke nødvendigvis længere, når Google påstår, at den læser tekster mere og mere, som mennesker gør.

På trods at dette bør søgemaskineoptimering stadig tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse og research om, hvordan folk søger efter de produkter og tjenester, der tilbydes af din forretning. Det er vigtigt, at jeres website taler samme sprog som de mennesker, der leder efter jeres produkter og services.

I denne forbindelse er det også vigtigt at fremhæve en af de største udfordringer ved at optimere en kundes website. Der er nemlig ofte stor forskel på, hvordan en fagmand italesætter produkter og services, og hvordan en forbruger gør det. En forbruger ville eksempelvis søge efter ”kopimøbler”, hvor virksomheden ikke kan lide den lidt negative klang i ordvalget, men i stedet ønsker at bruge den mere sofistikerede ”replika”. Denne form for principfasthed kan potentielt koste virksomheden et stort antal besøgende.

Hvis de valgte søgeord tilfældigvis er lange søgefraser, så kan det også give visse begrænsninger i denne fusionering, men med den seneste tids udvikling behøver det eksakte søgeord ikke altid at stå på den eksakte måde x antal gange i teksten, men må meget gerne ændres i rækkefølge og på endelser, hvis det får sætningen til at flyde bedre, hvilket er en positiv udvikling for SEO.

Skal jeg skrive til Google eller til menneskene?

Du skal skrive til begge! Du skal bruge SEO principper til at formidle et budskab til målgruppen. Vi skal stadig fokusere på optimering af teksten med udvalgte søgeord, men have in mente at en person også skal føle sig velinformeret og oplyst, når han eller hun har læst teksten. At beherske denne kombination er hvad der gør en SEO tekstforfatter god – at være i stand til at målrette teksten til søgemaskiner uden at gå på kompromis med kvaliteten af teksten.

Jeg mener også, at søgemaskineoptimering bør introduceres som en måde at fortælle det åbenlyse med klar tale og specifikke nøgleord på i stedet for optimering af tekster til søgemaskiner, hvilket vil give en tekstforfatter et langt mere kvalitativt udgangspunkt.

Vi er nået til et punkt, hvor det er langt nemmere at oplære en dygtig tekstforfatter til at forstå SEO, end det er at lære en SEO kyndig at skrive kvalitetstekster.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (6 votes cast)

3 kommentarer »

  • Casper Jensen siger:

    Du har inderligt ret. Jeg kom engang kun til at tænke på Google, men så forlod de besøgende jo også ret hurtigt siden igen – og det kunne Google ikke lide.
    – Tak for tippet, det var dejligt lige at blive mindet om det igen.

  • Martin Hjort siger:

    Godt indlæg og man sidder lidt og overvejer om hvor lang tid der gør, før der kommer en gren af uddannelser indenfor sprog direkte henvendt til SEO :) det kan vidst kun være et spørgsmål om tid

  • Hejsa,

    Super fin side. Læser selv i vildskab om SEO teknikker da jeg i April sidste år startede egen webshop med salg af sko til kvinder. Syntes dog det kan være super svært, især fordi man jo som alle skriver, ikke aner hvilke teknikker eller algoritmer Google benytter. Det jeg dog ret hurtigt har kunnet konstatere er en ting.
    En hel masse nyttige informationer eller artikler om man vil har en positiv effekt. Det er der 3 grunde til mener jeg:
    1) Det er rigtig tekster med rigtigt indhold.
    2) Det tiltrækker en masse læsere og besøg.
    3) Rigtig mange mennesker linker, skriver om disse tekster og kommentere på siderne.

    Som man nok kan regne ud så snakker jeg om avis og nyheds sites. Hvis jeg tager udgangspunkt i min egen hjemmeside youshoe.dk , så er der jo ikke de store muligheder for at skrive en pokkers masse tekst til sko. Jo jeg kan jo skrive produktbeskrivelser og evt. have en underside om sko/mode info. Det batter dog ikke rigtigt. Det batter ikke fordi at alle de “gode” søgeord er hapset af de store sider. Så kan jeg gå efter et med mindre konkurrence som f.eks. mode. Men syntes stadigvæk ikke det giver bang for the buck.

    Min løsning er så endt ud i, at være den du omtaler ovenfor. Jeg skriver hele tekster om sko, mode og ind i mellem en direkte anbefaling af mit hjemmeside. Jeg kan ikke nøjes med facebook på trods af næsten 1000 likes. Har flere besøg end da jeg startede, det må blot gerne gå langt hurtigere. Men hastværk er jo lastværk. Så der må vel arbejdes.

    Til sidst, tak for en god side og en masse nyttig info. Jeg kommer igen 😉

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.