Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO Metaforisk – Hvordan skal SEO forstås af dødelige mennesker?

Skrevet af på 12. oktober 2011 – 19:244 kommentarer
SEO Metaforisk - Hvordan skal SEO forstås af dødelige mennesker?, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

SEO metaforisk - hvordan skal SEO forstås?Nogle gange kan SEO være ret svært at forstå for helt almindelige mennesker, der ikke arbejder med SEO eller online marketing til hverdag. Især vigtigheden af SEO er ofte svær at forstå, når f.eks. en virksomhed skal markedsføre sig online.

Dette indlæg, SEO Metaforisk, er bygget op på metaforer, jeg tit bruger, når jeg er til kundemøder. Jeg vil med indlægget beskrive vigtigheden af SEO, så det er lettere at forstå for “dødelige mennesker”.

Kreative børn
Du skal tænke på dine søgeord, som var de dine børn. Hvis du placerer alle eller mange børn i ét og samme soveværelse, skaber du “kaos”. Samtidig vil du som forælder gerne kunne give dine børn rum til at udfolde deres kreative side. Hvis alle børn bor på ét og samme værelse, vil den ene altid overdøve den anden – hvad enten det er på deres kreative side eller det kommunikative. Derfor er det i SEO arbejdet også vigtigt at give hvert barn (søgeord) sit eget værelse, så barnet kan give udtryk for sine personline holdninger og kreativitet, uden at barnet skal være overdøvet af andre børn.

Sådan er det også med SEO og din hjemmeside. Du er nødt til at vise over for Google, at du “værdsætter” dine søgeord ved at give dem hver deres landingsside. På den måde overdøver flere søgeord ikke hinanden.

Sælg dit hus
Din hjemmeside er dit hus, og du vil gerne sælge dit hus. Der er en mulig køber, der ser dit annoncerede hus og viser interesse. Den interesserede køber er Google! Køber kommer til åbent hus (crawler din hjemmeside) og ser i første omgang en flot facade, en flot entre, en flot stue m.m. Når køber derimod ser et gammelt og måske endda faldefærdigt køkken, badeværelse, kælder osv., står køber over for to valgmuligheder:

1. Den del af huset, der var i god stand, var interessant for køber.
2. Der var et andet hus, der var i bedre stand og til samme pris.

I SEO arbejdet er det akkurat samme scenarie. Hvis Google mener, at hjemmesidens stand er bedre end andre hjemmeside – til trods for de fejl og mangler, der nu er, så vil Google vælge at “købe” din hjemmeside. Men hvis Google derimod finder en anden hjemmeside, der er i endnu bedre stand, hvorfor så “investere” i din hjemmeside?

Ejendomsmægleren kan ikke sælge huse
Hvis en ejendomsmægler ikke kan sælge huse, kan vedkommende ikke overleve. Det kan en hjemmeside og indholdet på denne heller ikke.

Hver af dine sider på din hjemmeside er huse til salg, du gerne vil præsentere over for en mulig køber. Hvis du viser køber rundt i 100% samme type hus på samme gade, så er det svært at overbevise køberen om, at du har noget forskelligt at byde på. Køberen vil hurtigt finde en anden ejendomsmægler.

Sådan er det også i SEO, når du skal præsentere dine side. Hvis du har duplikeret indhold på din hjemmeside, hvorfor skulle Google så have interesse i at se side nr. 2, der har samme indhold som side nr. 1?

Metaforisk SEO+
– Man kunne også se på det som en desperat familie, der hurtigt ønsker at finde drømmehuset. De kommer til dit hus, der ingen vægge har.
Struktureret opdeling af dine menupunkter er en meget vigtig del af SEO arbejdet.

– Du har et hus med på to etager, men ingen trappe til førstesalen.
Ingen links eller naturlig tilgang til dine sider. Det er vigtigt at “vise vej” til dine sider i SEO.

– Du har ingen tilstandsrapport.
Din kodning og dokumentation er dårlig.

– Det er ikke autoriserede håndværkere, der har lavet diverse installationer.
Du har selv “prøvet” eller fået andre, der ikke forstand på SEO, til at optimere din hjemmeside.

Har du også nogle eksempler, så skriv dem gerne herunder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)

4 kommentarer »

  • Sebastian Krausing siger:

    Det er vidst det man kalder for ”skåret ud i pap”.

    Men jeg er også selv gået over til metaforisk omtale af SEO, hvis jeg skal forklare kunder noget. – Så bliver det nemmere for dem at forstå, ligesom du jo også konkludere her.

  • Martin VVS siger:

    Hehe… du er skarp til de bemærkninger i seo når du skal sælge

  • Nicolaj Thomasen siger:

    Rigtigt fint indlæg, i et sprog alle kan forstå. Jeg mener dog godt, at det er muligt at gå lidt mere i dybden og komme med konkrete eksempler, selv på dette niveau.

  • Kristian Mølholt siger:

    Hvis du ikke får nogle stemmer, ryger du ud af X-factor… (linkbuilding)

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.