Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO og PR – ét fedt?

Skrevet af på 20. april 2012 – 14:443 kommentarer
SEO og PR – ét fedt?, 5.4 out of 6 based on 7 ratings

SEO og PREfter at have forfattet to artikler om den ”perfekte pressemeddelelse” må jeg hellere tage en mindre drejning mod SEO universet. Denne artikel kommer ikke til at handle om, hvad SEO er, men nærmere om hvad PR og SEO kan ”lære” af hinanden. Set ud fra mit synspunkt. Og set ud fra en, der stadig er ved at lære at begå sig i SEO universet.

Jeg har altid arbejdet efter et indre motto, der i al sin enkelthed (læs: beskedenhed) går ud på, at ”jeg kan gøre alt lige så kendt som sødmælk”. Derfor har det altid, i mine mange år som PR mand, været let for mig lige at skrive en solid pressemeddelelse / artikel. Men tiderne har ændret sig. Med over 14 milliarder månedlige søgninger på nettet samt en global økonomi, er dørsælgernes, telefonbøgernes og telemarketingfolkenes tid endegyldigt forbi. Og er det bare en brøkdel af de 14 milliarder, der søger efter en kundes produkt, er det vigtigt, at netop dét produkt rangerer højt i søgemaskinerne. Værende en haj på nettet, har dette aldrig undsluppet min hjerne, men at skulle tænke så strategisk i mit daglige arbejde, er en anelse nyt for mig. Det nye ligger i at læse egne tekster med SEO øjne. Så denne artikel er skrevet ud fra et perspektiv med et større kendskab til PR end til SEO, så bær over med mig hvis jeg kommer til at generalisere en anelse. Men kommentér gerne!

De ”gode gamle dage” med PR

Det er ingen hemmelighed, at PR i dag er radikalt anderledes, end hvad PR var for ti år siden. Kontakterne hos traditionelle medier skal plejes som altid, men online medier er blevet en så stærk spiller i mediebilledet, at det efterhånden kan være svært at se, hvor grænsen ligger. På et tidspunkt, hvor jeg arbejdede i filmbranchen, kan jeg tydeligt huske, at man langsomt, men sikkert, gik mere og mere væk fra at oversætte blandt andet filmtitler. Dels fordi så mange udenlandske kanaler vandt indpas i de danske hjem, og man via den vej fik de udenlandske originaltitler via trailere, men også fordi en stor del af kampagnerne fyldte mere og mere på nettet. I takt med at søgninger på nettet eksploderede – ikke mindst via Google – så er det jo også en naturlig ting, at tekster fra firmaer skal rettes ind, så det derved er let at finde frem til de gældende produkter.

Skulle jeg i dag udsende en god gammeldags pressemeddelelse, der gerne skulle give genlyd på nettet, ville den fra kundens side blive skrottet lodret. Fordi den ikke var blevet skrevet af en PR-mand med SEO øjne. Den åbenbaring har jeg fået, efter jeg er startet som PR-koordinator hos Atak Advertising & Marketing. Ud over at det er Search Engine Optimization, så har jeg set lyset i form af, at budskabet virkelig kommer ud mere end én gang, og at det er blevet en forlænget arm til god og solid PR. Så i stedet for at bibeholde grænsen mellem PR og SEO, så vælger jeg at tage imod det med kyshånd, således at strategien for god kommunikation kan blive styrket.

For nylig lavede jeg en test på en fiktiv pressemeddelelse. Jeg SEO testede den efterfølgende, og det var noget af en prøvelse. Men så absolut en særdeles god måde at styrke mine (nyopdagede) skrivekundskaber på – nu tilført en SEO indsprøjtning.

Traditionel PR kan være svær at måle, og målingen er ikke altid så troværdig. Det måles typisk via spalteplads i medierne eller med mere dybdegående analyser. Derimod er det lettere at måle SEO baseret PR gennem en tilgængelig service som Google Analytics. Billedet herfra er også mere troværdigt, og her kan PR industrien lære noget fra SEO industrien.

Det gælder om at være kreativ, hvis “SEO skal gå i seng med PR”

PR handler om at være kreativ og tænke ud af boksen og ikke mindst at have ordet i sin magt. God PR handler om kommunikation med klare budskaber og rene linier – ikke noget med indpakkede pointer, da produktet skal fremstå professionelt. Det handler også om at kende til detaljer og huller i medieskoven for derigennem at generere medieomtale. At skabe interesse for og kendskab til en kundes geniale produkt eller ydelse. Når det er en succes, fortjener det retten til at få al mulig opmærksomhed. Det handler jo om en god branding og brand awareness, der så i sidste ende fører til en god indtjening for kunden.

Efter min mening skal der også en god gang kreativitet til at skrive med SEO øjne, men på en sådan måde at teksten ikke ligner SEO. I den føromtalte fiktive pressemeddelelse var jeg dumpet med et brag, hvis en person med en professionel SEO baggrund havde læst den. I en stor del af det jeg skrev, følte jeg virkelig, der blev øvet vold på mine kreative evner som tekstforfatter. Det har jeg nu lagt bag mig.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med SEO, troede jeg bare, at det var noget nyt og smart for alle højteknologiske fans – men det viste sig hurtigt, at sandheden var en ganske anden. Tanken om at det, jeg skriver og udsender til min pressedatabase, pludselig kan læses af alt og alle – hvorfor ikke udnytte det til fulde og sørge for, at budskabet virkelig kommer frem? Det er da intet mindre end genialt. Så længe der findes websites, der vil tjene penge, er der brug for tekstforfattere. Gode artikler eller indlæg, skrevet med SEO for øje, er i meget høj kurs. Som jeg læste på en blog: ”Mestrer du SEO – vil du aldrig stå uden arbejde!” Det er godt nok nye og spændende tider for en PR mand!

Meget af ovenstående er sikkert old news for de fleste af jer, men for en gammel PR ræv som mig, er det en åbenbaring!

Jeg kan i øvrigt oplyse, at ordet SEO forekommer 21 gange i dette indlæg! (Inklusiv denne sætning.) 😉

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.4/6 (7 votes cast)

3 kommentarer »

  • Jannick Unterschlag siger:

    Hej Johnny.

    Forstår til fulde dit dilemma. Lagde selv, for en del år tilbage, en PR strategi for vores forretning. Den har jeg skrottet fuldstændigt og skal i gang med at redefinere PR indsats og mål, ift vores segmenter og deres informationssøgning og -dækning. Det ku’ tænkes vi fik en snak om det en dag :-)

  • Johnny Jensen siger:

    Hej Jannick – I og med jeg har “set lyset” med SEO, er jeg ikke i tvivl om, at det ville være en god idé med et møde. Du siger bare til! :-)
    Johnny

  • Thomas Østergaard siger:

    Jeg glæder mig bare til vi ser “det nye Internet”, inddelt i kommerciel og ikke-kommerciel segmenter! Hvor bliver det dog befriende ikke at blive overrendt af dårlig spam for ligegyldige produkter, bombet med fornuftsforladte links og upassende søgeresultater osv. !! Og hvornår fanden bliver dødsstraf til hackere offentligt accepteret ?!?

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.