Skyggesider – få en bedre Google-placering vha. skyggesider

Skyggesider – få en bedre Google-placering vha. skyggesider, 4.3 out of 6 based on 3 ratings

Skal dit website op på Googles, Yahoos eller Bings side 1, så er skyggesider en klassisk SEO-løsning. Skyggesider er her sider, som ranker godt i søgemaskinerne og derved tiltrækker trafik til den egentlige hjemmeside

Er du på udkig efter forskellige måder at komme højere op på søgemaskinernes resultat-lister, så er anvendelsen af såkaldte skyggesider en gammelkendt metode fra SEO-verdenen. En skyggeside er en mindre side, som ofte minder om din egen hjemmeside, og hvis formål er at tiltrække mere trafik til din hjemmeside, som er det egentlige mål bag søgemaskineoptimeringen. Denne artikel vil forklare mere om skyggesider, deres fordele såvel som de potentielle ulemper, som du også skal holde øje med.

Hvad er skyggesider?

En skyggeside er en mindre side, som er designet til at ranke godt i søgemaskinernes registre. En skyggeside vil ofte ligne din hjemmeside rigtigt meget, hvor den centrale forskel dog er, at det ligger på et andet domæne. Ofte vil du som bruger dog ikke kunne se, at du er på en skyggeside, og først når du klikker på en knap eller et link, vil du videreføres til den egentlige hjemmeside.

Pointen med en skyggeside er således for det første, at du udnytter skyggesidens design til at komme højt op på Bing, Yahoo og Googles søgemaskine-resultater. For det andet vil brugeren – ofte uden at vide det – blive videreført fra skyggesiden over til den reelle hjemmeside, når han forsøger at komme ind på skyggesiden. Således når du søger på noget på Google – fx ’Volvo forhandlere Danmark’ – så vil mange af de resultater, som kommer op, ikke være forhandlernes reelle hjemmesider, men blot skyggesider, som viderefører dig til den reelle hjemmeside, når du klikker på linket.

Ulemper med skyggesider

Mens at brugen af skyggesider er en gammelkendt og meget brugt SEO-teknik, så har den også adskillige ulemper. En af de væsentligste er, at det kan fjerne opmærksomheden fra at indholdsoptimere og forbedre den egentlige hjemmeside: Det nytter i denne forbindelse ikke meget at være sikker på, at kunder bliver omdirigeret til din side, hvis det eneste de får at se på din egentlige hjemmesider er et uprofessionelt layout, dårlig service og mangelfuld information.

En anden risiko ved brugen af skyggeside er, at de typisk ikke ejes af personen bag den egentlige hjemmeside, men af det firma som er blevet bestilt til at udføre SEO. Konsekvensen af dette er, at hvis samarbejdet mellem SEO-firmaet og hjemmeside-ejeren ophører, så vil skyggesiderne med deres positive effekt på hjemmesidens søgemaskinerne-rangering forsvinde.

Gå tilbage til SEO ordbog

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/6 (3 votes cast)