Title tag

Hvad er et title tag?

Et titel tag er den engelske beskrivelse for overskrift. Når man søger i Google, er overskriften sidens titel-tag. I eksemplet er den øverste lilla tekst altså Ataks titel-tag.

title tag

Title tag er en af de ting, som Google vægter rigtig højt, når den skal rangere søgeresultater. Derfor er det vigtigt, at man optimere ens title tag.
Det er vigtigt, at man laver en overskrift til alle ens sider, og de skal være unikke. Et titel-tag på din hjemmeside fungerer på samme måde som en bog. Hvis bogens titel og samtlige overskrifter for hvert afsnit i bogen er ens, giver det hverken mening eller en god vejledning til læseren. Google registrerer, hvis brugervenligheden er dårlig, og det går ud over dine placeringer i Google.

Et title tag må maksimum indeholde cirka 65 tegn for at være tilpasset Googles søgemaskine.

Google læser kun de første 65 tegn af din title for hver side, og derfor vil overskriften løbe ud i “…”. Konsekventligt vil ordene, som efterfølger de 65 ord være uden værdi. Google læser dog title tags i pixels, så antallet af tegn afhænger af, hvor meget plads de enkelte ord optager. Hvis man gerne vil have sin virksomheds navn med i title tag, bør man som udgangspunkt placere navnet efter ens søgeord.

Når man skal lave et title tag, skal man sørge for at få de vigtigste søgeord ind i beskrivelsen mindst én gang.  Derudover er det vigtigt, at ens title tag er relevant i forhold til ens landingsside. Ellers vil man opleve at brugerne hurtigt forlader side igen, hvilket det får Google til at sænke din rangering.

Hvordan tilføjes title tag?

Ofte er der et felt, hvor man kan tilføje ens title tag, men hvis man har en hjemmeside, der ikke tillader, at man kan tilføje title tags i adminpanel, så skal man rette disse i html koderne for hver enkelt side. Herunder er der et eksempel på, hvor title tag skal placeres:

<head>
<title>Hjemmesidens titel på max 65 tegn</title>
</head>

Det er samme sted meta description og meta keywords skal ind:

<head>
<title>Hjemmesidens titel på max 65 tegn</title>
<meta name=”description” content=”Hjemmesidens beskrivelse på max 160 tegn” />
<meta name=”keywords” content=”keyword, keyword2, keyword3, keyword4, keyword5″ />
</head>

CMS systemer

De fleste CMS systemer tillader, at hjemmesidens ejer selv kan redigere title tags (Og meta tags) for hver side. Hvis man selv har tiden til det og forstår SEO, så er der ingen grund til at betale en webmaster for at ændre dine title tags hver gang, man har en rettelse. Oftest kan man installere et plugin alt afhængigt af, hvilket system man anvender.

Hvis din hjemmeside er bygget på WordPress, kan man bruge et plugin, hvor denne angiver, om title og meta er for kort, for langt samt punkter, der kan optimeres, så man får en god SEO-score. I eksemplet herunder ser vi, at meta-beskrivelsen er for lang.

Tilbage til ordbog