Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Google Places vs SEO – En trussel for nogle, gevinst for andre!

Skrevet af på 5. november 2010 – 02:313 kommentarer
Google Places vs SEO - En trussel for nogle, gevinst for andre!, 5.0 out of 6 based on 1 rating

Google Places - Place SearchGoogle Places (Place Search), der er en ny og opdateret version af Center for lokale virksomheder (Lokal søgning), har fået et facelift. Længe har Google haft lokale søgninger, hvor virksomheder ved søgninger lokalt (Når Google viser søgeresultater i dit nærområde ved f.eks. søgninger efter “Advokater”) eller målrettet søgning efter lokale virksomheder (Når Google viser dig lokale resultater ved din søgning på f.eks. “Advokater Århus”). For nylig er denne service blevet opdateret og ikke mindst prioriteres den meget højere end før.

Men hvad er Google ude på? Er det en trussel mod SEO?


Hvad er Google Places?
Det er helt gratis at få en Google profil for din virksomhed på Google Places, hvor virksomhedens branche, kontaktinformation, beskrivelse, logo, billeder, åbningstider, betalingsmuligheder, kort og anmeldelser af denne osv. finder sted. I søgeresultaterne på Google findes der et link til “stedside”, der er linket til denne profil.

Der er ikke rigtig hoved og hale i, hvem der opnår topplaceringer på Google Places, men en ting er sikkert. Hvis du opdaterer din profil med ovennævnte oplysninger, så er sandsynligheden for, at du opnår en højere placering væsentlig bedre, end de profiler, der ikke er opdaterede.

Google lancerede for længe siden en masse profiler og man kunne finde disse profiler, uden særlig mange informationer, ved lokale søgninger. Informationerne på alle virksomheder var åbenlyst trukket af et register, uden nogen form for menneskelig gennemgang, for man stødte på virksomhedsnavne, der hed “XXXX under konkurs” osv., der dog blev rettet løbende.

Hvem vinder på Google Places?
Vinderne af Place Search er absolut de lokale virksomheder, der oftest hverken har haft økonomi eller anden form for ressourcer til at tage kampen op med de store virksomheder, der har domineret både organiske søgeresultater og Google AdWords. Og ligeledes virksomheder, der slet ikke har nogen hjemmeside, har nu mulighed for at blive mere synlige overfor Googles brugere.

Google viser endnu engang sin store magt og tager al magt fra store virksomheder med store budgetter til både en hjemmeside og SEO. Små virksomhedsejere med små budgetter har længe været “sure” på Google, da de ikke kan hamle op med det store virksomheder. Nu har Google hørt de små virksomheders bønner og gjort David og Goliat myten til virkelighed.

Men vinder Google slet ikke noget ved Place Search?
Jo, i allerhøjeste grad! Google er en forretning, og en rigtig god én endda. Så der er tænkt forretning på højt plan.

Har du overvejet, om Google forsøger at beholde brugerne på Google i stedet for, at de bliver sendt over til din hjemmeside? Jo længere tid en bruger bliver på Google, og jo flere sidevisninger der skabes på Google, des flere muligheder for en højere indtjening fra annoncører. Det er derfor i Googles interesse at beholde brugerne PÅ Google, end at sende dem VÆK fra Google.

Vil Google måske oprette profiler, der skal dække samme behov, som besøgende får dækket på din hjemmeside? Hvis du kan oprette menupunkter og produkter, skrive længere beskrivelser, sælge dine produkter direkte via Google? Det er slet ikke utænkeligt. Men hvad så hvis du skal betale for det?

Vil Google forsøge at få en bid af kagen (sikkert en meget stor bid) fra lokale medier (lokalaviser), hvor Google hidtil har været lidt bagefter? Lokalaviser lever endnu, både som trykt medie, men efterhånden mere og mere online. Google har hidtil ikke været så stærk lokalt, men det er de ved lave om på nu.

Hvad med SEO ift. Google Places?
Hvis Place Search overtager adskillige resultater på flere og flere søgeord og kombinationer, vil det være en stor trussel for virksomheder, der har brugt en masse penge på SEO. Hvis en stor landsdækkende virksomhed i København var vant til at være på toppen af Googles organiske søgeresultater i f.eks. Nordjylland, kan nu risikere at komme under Place Search resultater.

Da Google Places trækker lokale resultater ud fra adresse, vil en landsdækkende virksomhed med adresse i den anden ende af landet ikke blive vist i Place Search, der vil ødelægge en del af SEO strategien for organiske søgeresultater. Lige pt. er det nærmest for det meste brancher og begreber sammenkoblet med bynavne, hvor Place Search prioriteres højt. Men hvis der udvikles på denne front, og generelt alle søgeord, som man kan tilføje under varemærker, får en større rankingværdi, vil det være en endnu større trussel til SEO.

Tag et eksempel som søgeordet “flybilletter”. Store virksomheder har investeret både en masse tid og penge på ON-site og OFF-site SEO. De ranker højt og det har skam også kostet dem blod, sved og tårer. Hvad nu hvis Google Places vælger at vise lokale rejsebureauer på de første 10 resultater på søgningen? Eller bare for vores branche. Hvis søgeordet “SEO” viste lokale SEO firmaer på toppen af søgeresultaterne? Kan I se hvilken omvæltning det vil være for mange virksomheder?

Men har vi set de endelige funktioner på Google Places? Jeg tror det ikke og er ret overbevist om, at der kommer flere tiltag. Men man ved aldrig. Google Places kan vise sig at være en fiasko lige så vel som den opfattes som en kæmpe succes lige nu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/6 (1 vote cast)

3 kommentarer »

  • Erdal Durmaz siger:

    Hey William

    Jeg er helt sikker på at Google via Places prøver at eliminere SEO bureauer, da det længe har været “pain in the ass” at en virksomhed sælger et Google produkt til en glad køber, hvor Google er produktet men ikke får en bid af kagen selv.

    En anden ting er det kort placeret OVER Google Adwords, hvilket betyder at kampen om de første 3 resultater på venstre side som ligger over Places, blive skærpet, dvs. Google går allerede nu og sætter ind mod “De Gule Sider” syndromet med alt for mange kunder i forhold til forventning omkring placeringer.

    Jeg har en ide om at de hellere vil tjene samme penge og gerne flere på færre kunder, som vil med sikkerhed blive tvunget til at byde mere og mere for at stadfæste/bibeholde de top 3 placeringer og nye ankomne vil ligeledes være tvunget til at byde som vinden blæser.

    Det virker i al fald spændende med det nye tiltag, på godt og ondt !

    Erdal Durmaz

  • Hej drenge.
    Der er lige et par ting i glemmer her.
    Ja Google Places er måske meget fremtrædende lige pt. på google.dk, men det er så også kun på google.dk
    Betyder det så at man skal holde op med at lave SEO? NEJ! Google trafik kommer fra mange andre sites end lige google.dk, f.eks. fra tv2.dk, eniro.dk, aol.dk osv. Alle disse sites er enchanced eller powered by Google. Så er der selvfølgelig også andre søgemaskiner såsom bing, yahoo mm. Så man er meget naiv hvis man tror at man kan slippe for at lave god SEO, ved at blot opdatere / optimere sin Google Places registrering.
    Selvfølgelig skal man have fokus på Google Places nu, men man skal absolut ikke fjerne fokus fra SEO!

  • Erdal Durmaz siger:

    Hey Dadkah

    Tror ikke vi skal diskutere betydningen af synlighed = SEO – Adwords – Places

    Ligesom der ej heller er nævnt at der skal mindre fokus på SEO, blot at Google gør det sværere for bureauerne.

    Ligesom vi ikke kan løbe fra at places bliver belønnet med bedre placeringer end de organiske, ikke hver gang men tit !

    Ikk ?

    Erdal Durmaz

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download