Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Du vil gerne ligge højt på Google med SEO – Men er der styr på det hele?

Skrevet af på 13. oktober 2010 – 17:164 kommentarer

Vi bliver dagligt kontaktet af virksomheder, store som små, der gerne vil ligge højt på Google ved hjælp af SEO. Som fleste af jer nok ved, så siges det, at SEO ikke er raketvidenskab. Nej, det mener jeg skam heller ikke, men det er ikke noget, man bare lærer på et par dage, uger eller måneder. Derfor er man nødt til enten at give sig rigtig god tid til at lære alle aspekter indenfor SEO, eller også bør man alliere sig med en SEO ekspert.

Virksomheder, der kontakter os vedr. søgemaskineoptimering og gerne vil ligge højt på Google, har oftest allerede en hjemmeside. Nogle er SEO venlige, mens andre ikke er det. De hjemmesider, der ikke er det, kræver ændringer, og så begynder forvirringen hos nogle ret tidligt i forløbet. For mange er slet ikke råd til, lyst til eller mulighed for at ændre på deres hjemmeside.

Udover den tekniske del, kan teksterne trænge til ændringer, designet kan kræve ændringer m.m., hvilket betyder, at en webudvikler skal indover, hvis siden skal være SEO venlig.

Så snart der er flere mennesker involveret i en sag, bliver forvirringen også væsentlig større. I dette indlæg vil jeg skrive lidt om, hvilke faktorer man skal være opmærksom på, og indstillet på at ændre, når man har besluttet, at man nu gerne vil have søgemaskineoptimeret sin hjemmeside.

Når man gerne vil højt op på Google, skal man tage stilling til følgende punkter:

Hjemmesidens programmering

En hjemmeside skal være kodet korrekt. Der er mange konkurrenter, der f.eks. har en bedre kodning/opbygning, et domæne med højere trust og styrke osv.. Derfor er det en god ide, IKKE at gå på kompromis med sidens kodning. Der findes et hav af hjemmesider, der har dårlig kodning, der ranker rigtig højt. Det kan du også komme til, men det vil bare tage længere tid, end hvis man koder siden korrekt.

Søgemaskinevenlige URL’er

Har hjemmesiden ikke søgemaskinevenlige URL’er vil vi typisk foreslå, at man ser på mulighederne for at få disse. Jeg har endnu ikke oplevet, at vi ikke har kunnet opdatere en side fra ikke at have SEO-venlige URL’er til at få disse. Søgemaskinevenlige URL’er har både ranking effekt, giver højere klikrate og øger brugervenligheden.

Menustruktur på hjemmesiden

En god menustruktur øger både brugervenligheden, men ikke mindst den interne linkstruktur. Vi anbefaler typisk en gennemgang af menustrukturen, da mange hjemmesider har en dårlig struktur.

SEO venlige tekster

Sidens indhold er noget af det vigtigste ift. SEO og ranking på Google. Nogle hjemmesider er designet/opbygget uden nogen form for tekster på siderne og f.eks. kun med billeder. Det kommer bag på mange, at man er nødt til at ændre opsætning/designet, for at få plads til SEO venlige tekster på de enkelte sider, man gerne vil ranke på. Jeg får tit spørgsmålet om man kan komme uden om! Nej, det kan man ikke, hvis man konkurrerer på søgeord, hvor konkurrencen er høj. På mindre konkurrenceprægede søgeord, kan man godt ranke højt uden tekst på sin side, men det er efterhånden en sjældenhed.

Længden på teksterne

Det er en skrøne, at jo længere en tekst er, des bedre. Hvis teksten ikke er korrekt opbygget, og søgeordene er gengivet på den korrekte måde, så kan en kort og korrekt tekst, der opfylder kravene, være mere effektiv end en lang tekst, der ikke opfylde de krav. Men en lang og korrekt tekst er naturligvis bedre end den korte.

Ofte er tekstlængde på de enkelte sider også et problem. Man kan helt enkelt have svært ved at skrive mere, eller det vil ødelægge brugervenligheden på siden. Der er mange muligheder for, hvordan man opbygger en side med en længere tekst, så brugervenligheden bibeholdes, men det er en længere forklaring, hvilken jeg ikke kommer ind på i dette indlæg. Spørg din SEO ekspert, hvis du har brug for rådgivning omkring dette. Og lad mig lige slå fast, at man IKKE må skjule teksterne!

SEO venlige overskrifter

Mange systemer tillader slet ikke, at man kan skrive unikke overskrifter på de enkelte sider. Typisk er det menunavnet, der trækkes som overskrift på siden. En overskrift (og underoverskrifter) er vigtig ift. SEO, da de gør siden mere brugervenlig og læsbar pga. opdelingen af teksterne under overskrifterne.

Title og meta description

Vi anbefaler, at samtlige sider får unikke titler og meta descriptions, der er relevante for de enkelte menupunkter og søgeord, man gerne vil optimeres på. Det er ikke alle systemer, der tillader dette, hvorfor omprogrammering kan komme på tale. F.eks. trækkes firmanavn/domæne som standard i title, og forsidens meta description trækkes som standard til samtlige undersider. Dette er ikke acceptabelt i SEO arbejdet.

Valg af søgeord

Det kan være svært, at vælge de helt rigtige søgeord. Oftest har virksomhederne en forestilling om, hvilke søgeord, de gerne vil findes på. Der kan være tale om søgeord og søgefraser, hvor konkurrencen er alt for høj, hvilken gør, at man slet ikke er i nærheden af det budget, man havde forestillet sig, at SEO arbejdet skulle koste. Andre gange kan der være tale om søgeord og søgefraser, der slet ikke er så mange søgninger på, hvilke vil være spild af penge, at optimere på. Derfor er det meget vigtigt, at rådføre sig hos sin SEO ekspert, der laver en grundig søgeordsanalyse.

Vil du gerne ligge højt på Google?

Så skal man være indstillet på, at en SEO ekspert stiller krav til ovennævnte punkter. At ligge højt på Google kræver tid og ikke mindst penge – sikkert flere penge end du havde regnet med. Vær derfor beredt på, at tage imod de gode råd, der måtte komme fra SEO eksperten. Har du ikke råd, så er der ingen andre veje end, at du selv må i gang med at lære SEO. Det er tidskrævende, og tid er lig med penge. Og har du ikke lyst til at ændre på din hjemmeside, så er SEO desværre ikke noget for dig. Nogle ting kan man godt lade være med at andre, mens andre er nødvendige.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

4 kommentarer »

  • God begynderguide/oversigtsartikel, der nævner mange af de væsentligste områder!
    – Evt. kombineret med et lille afsnit om typiske problemer/gælder (blokeringer for indexering, DC m.v.), så er den faktisk ret dækkende for den basale del af onsite SEO-arbejdet efter min erfaring.

  • Atak siger:

    Hej Christian,
    Tak for din kommentar. Problemer med DC og indeksering er absolut et vigtigt emne, men indlægget skulle netop ikke gå helt i dybden omkring de enkelte problemstillinger. Har f.eks. skrevet et indlæg om duplicate content, du kan læse her: https://www.seotips.dk/duplicate-content-duplikeret-indhold-produktbeskrivelser-fra-leverandoer/

  • Hej! Tak for linket. Jeg var dog helt med i al beskedenhed. 🙂

    Min kommentar skulle forståes ENTEN som en ros af, at jeg faktisk synes dit indlæg næsten ER helt dækkende for nybegyndere, da det kommer hele vejen rundt omkring det basale – det eneste der mangler for at dække det væsentligste grundlæggende onsite SEO er lidt om DC og indekseringsbarrierer.. 😉
    ELLER alternativt kunne det forståes som en kommentar til evt. begyndere, der læser med: “Læs ovenstående, men suppler lige op med lidt læsning om dublicate content og gerne indekseringsproblemer – så har du en god start mht. SEO internt på dit website”. Og der kan man jo så passende bruge linket til dit indlæg om DC.

    🙂

  • Peter Mørk siger:

    Havde tidligere et webhotel hvor jeg ikke kunne skrive i Meta-teksten. Læste artiklen og blev opmærksom på vigtigheden af at kune skrive i Meta. Skiftede udbyder og rankede straks højere, kom i top 10 på mine søgeord, lå tidligere på top 30.
    Tak for brugbare tips

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download