Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Kan SEO overhovedet betale sig?

Skrevet af på 4. september 2008 – 22:152 kommentarer

Hvorfor SEO?
For nylig blev jeg stillet et meget relevant spørgsmål, der fik mig til at tænke over, om hvorvidt SEO overhovedet kan betale sig i nogle tilfælde. En af mine eksisterende kunder, der med tiden er blevet til en god ven, har gang i flere projekter. Han er en typisk iværksætter og har prøvet en del. Et af hans projekter er i en branche, hvor der er rigtig meget konkurrence. Snakken faldt på søgemaskineoptimering, hvor jeg, naturligvis som fortaler for SEO, ihærdigt prøvede at overbevise ham omkring fordelene ved SEO. Hans argumenter for hvorfor SEO ikke kunne betale sig for hans produkter var netop den store konkurrence i søgemaskinernes organiske søgeresultater. De fleste af hans konkurrenter havde stor fokus på søgemaskineoptimering og det ville koste ham alt for meget at skabe resultater, der faktisk ville ende med et bestemt antal kunder og dermed et overskud, der skulle kunne dække omkostningerne for et SEO-firma.

Andre markedsføringskanaler fremfor SEO
Han havde for godt et halvt år siden besluttet at vælge SEO fra, men derimod at bruge tid og penge på at skaffe sig gode aftaler med diverse markedsføringskanaler såsom annoncer i mindre lokalaviser og online marketing som bannerannoncer i diverse mindre og halvstore hjemmesider. Disse løsninger var han godt tilfreds med, da han som en dygtig iværksætter kunne presse annoncesælgerne til det yderste og altid få gode priser.

Jeg havde naturligvis en masse gode argumenter for hvorfor han ikke måtte vælge søgemaksineoptimering fra, men valgte nogle dage efter at analysere lige netop hans branche og søgeord. Jeg ringede til ham, fik enkelte oplysninger på hvor meget han bruger på markedsføring og ca. hvor mange kunder han får ud af det. Ud fra disse oplysninger og min analyse er jeg kommet frem til at SEO absolut kan betale sig, endda op til flere gange.

Min gode ven, Kevin, bruger ca. 30.000 kr. om måneden på markedsføring. Ud af dette får han ca. 150 nye kunder, der hver i gennemsnit handler for ca. 1.300 kr., og han ender med et DB resultat på 37.500 efter omkostningerne er betalt til markedsføringen. Det er en sund forretning Kevin har og det var nu min opgave at overbevise ham om hvorfor han burde vælge SEO, som en del af hans markedsføring.

Her er hvilke faktorer der har spillet ind til fordel for søgemaskineoptimering:

Hjemmesiden var ikke optimeret korrekt
Først kiggede jeg hjemmesiden igennem. Der er et flot webdesign, men hjemmesiden var absolut ikke særlig godt optimeret og det ville koste knap 10.000 kr. at ændre de nødvendige steder, samt skrive unikke titler, meta tekster og tekstindhold for at være 100% SEO-venlig. Derudover ville jeg have ham til at sætte ca. 2.000 kr. af pr. måned til at opdatere og videreudvikle på hjemmesiden.

Søgeord med meget konkurrence Sandt nok, så var der rigtig meget konkurrence på de søgeord der primært beskriver Kevins produkter og ydelse. Da jeg gik lidt i dybde med 2- og 3-ords fraser, var der stadig konkurrence, men ikke så voldsom, at det ikke kunne lade sig gøre at skaffe gode placeringer i søgemaskinerne og dermed nye kunder. Jeg valgte at lave rapport til ham med 10 søgeord/fraser, der skulle optimeres på. Et enkelt søgeord med meget konkurrence, fire 2-ords fraser med middel konkurrence og fem 2- og 3-ords fraser med lidt konkurrence. De fleste af 2- og 3-ords fraserne indeholdte det enkelte søgeord i frasen. Dette valg tog jeg bevidst, da det enkelte søgeord i 2- og 3-ords fraserne også opnår værdi for optimeringen af det enkelte søgeord.

Optimering af 2- og 3-ords fraser
Ifølge flere kilder viser statistikken at der søges mere på 2- og 3-ords fraser, end der søges på enkelte søgeord. Men da der derimod findes så mange forskellige søgesætninger der dannes med 2- og 3-ords fraser, er det meget vigtigt at finde til netop de fraser, der søges mest på og en fornemmelse af de fraser, der skaber mest omsætning. Jeg må hellere give et simpelt eksempel: Søgefrase der giver mere omsætning: ”Salg labrador hvalpe” end denne frase der ikke nødvendigvis signalerer et købsbehov: ”Søde labrador hvalpe”. Søgeordet ”hvalpe” vil naturligvis skabe flere besøgende ved en side 1 placering, end f.eks. søgefrasen ”Salg af hvalpe” på side 1, men jeg er ret overbevist om at søgefrasen vil skabe en højere omsætning. Derfor er det vigtigt at skabe gode resultater på søgefraser, hvor man rammer sine kunder bedst muligt. (Må lige hellere indskyde, at mine eksempler med hvalpe intet har at gøre med hjemmesiden jeg lavede forslaget til).

Via Google søgeordsværktøj fandt jeg frem til estimerede antal månedlige søgninger samt annoncørkonkurrence på relevante fraser. Med disse informationer har jeg lagt en tre måneders plan for Kevins hjemmeside. Efter de tre måneder vil vi så måle effekten af SEO, hvilken vil overraske ham positivt.

Læs også “Valg af søgeord og søgefraser“.

Mindre investering i SEO kontra kontinuerlig omsætningE
n anden og meget vigtig faktor for at vælge SEO er at investeringen i søgemaskineoptimeringen med tiden kan falde, når de ønskede placeringer er opnået, medmindre man ønsker at optimere på nye søgeord og fraser. Og det kan man jo lige så godt og få endnu flere kunder. Jeg vil aldrig anbefale at stoppe med søgeoptimeringen, da alt for lidt eller ingen optimering kan betyde fald i de opnåede placeringer. Optimeringen skal vedligeholdes for at kunne bibeholde de opnåede placeringer i søgemaskinerne. Konkurrenter sidder jo ikke bare og sover, og det handler kun om tid før en eller flere konkurrenter optimerer på samme søgeord og fraser, hvis de ikke allerede er i gang.

Summa summarum er, at man med SEO betaler for en langtidsinvestering og kontinuerlig højere omsætning. Så fik vi svaret på spørgsmålet: SEO kan sagtens betale sig!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

2 kommentarer »

  • Jacob siger:

    Vi kan vel ikke helt få det endelig svar før om tre måneder? 🙂

  • Atak siger:

    Hej Jacob

    Nej, desværre kommer det endelige resultat ikke før om tre måneder 🙂 Men jeg er ret overbevist om at der ikke går mere end et par uger efter hjemmesiden er blevet rettet til med topplaceringer på nogle af fraserne. Jeg har ellers flere eksempler på andre cases, men dem holder jeg for mig selv. Jeg skulle nødig afsløre hvilke fraser der er nemme at få topplacering på, som egentlig giver godt med nye kunder 🙂

    Men jeg kommer snart med en uddybende artikel om hvordan man vælger de rigtige fraser.

    William Atak

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download