Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Lær SEO fra dine konkurrenters hjemmesider

Skrevet af på 30. januar 2009 – 13:465 kommentarer

For at blive klogere på din egen SEO, bør du tjekke dine konkurrenter ud. I de fleste tilfælde er det nemlig ikke helt tilfældigt, at din konkurrent har topplaceringer i organiske søgeresultater.

Der kan være mange grunde til, at din konkurrent ligger på toppen i diverse søgemaskiner. De fleste af os har googlet og fundet frem til vores konkurrenter på diverse resultater, hvor vi selv gerne vil være. Spild ikke tiden med misundelse og udnyt din konkurrents hjemmeside for at gøre din hjemmeside mere søgemaskinevenlig.

Udover den tekniske opsætning af hjemmesiden, så denne er SEO-venlig, kan hjemmesidens og domænets alder også spille en væsentlig rolle. Hvis du derfor støder på en hjemmeside, hvor titel, meta description, content etc. ikke er helt optimalt, er det ikke ensbetydende med at Google eller andre søgemaskiner har lavet en fejl ved at placere denne i toppen. Og ligeledes kan en hjemmeside med dårlige titler og descriptions, dog med mange indgående links på de korrekte ankertekster, stadig få en solid topplacering. Linkbuilding, dvs. indgående links, vægter højere end f.eks. en 100% optimal titel. Men en kombination af 100% optimale titler, meta tags, content, intern linkstruktur, indhold og antal sider samt hjemmeside- og domænestyrke er naturligvis den helt optimale måde at søgeoptimere din hjemmeside på.

I dette indlæg vil jeg skrive om hvordan vi lærer af vores konkurrenter.

Hvem ranker højt på dine søgeord?
Start fra en ende af og se på søgeresultaterne der dukker op, når du søger på dine vigtige søgeord og fraser. Gå ind på de enkelte hjemmesider og kopier URL-adresserne over i et ark. Husk at notere på hvilke søgeord de forskellige hjemmesider ranker, samt hvilken placering de har i søgeresultaterne. Nøjes f.eks. med max tre hjemmesider for hver af dine vigtige søgeord. Når du har lavet en komplet liste over dine konkurrenter, kan du nu tage fat i næste step.

Konkurrentens sidetitler
Hjemmesidens titler, både forside og samtlige undersider, er absolut et af de vigtigste SEO parametre, der skal være styr på, hvis man vil ranke højt. Læs mere om hvordan man skriver en hjemmeside titel.

Du kan nu vælge et af to følgende metoder: Gå ind på kildekoden for hver enkel side, kopier hele titlen og smid det ind i arket. Denne løsning er den smarteste, da du samtidig kan sammenligne hvor mange gange det enkelte søgeord er brugt i de enkelte titler og i hvilken sammenhæng.
Eller også skriver du de vigtigste søgeord, der er brugt i titlen, ind i arket ud for den hjemmeside, du er inde på.

Konkurrentens meta tags
Gør akkurat det samme med meta description og meta keyword som du har gjort med titel. Det er meget vigtigt at der er sammenhæng mellem disse indenfor søgemaskineoptimering. De hjemmesider der ranker højt på søgeord med meget konkurrence, har uden tvivl sammenhængende titler og descriptions (Sikkert også keywords, selvom disse ikke har så stor betydning, men det kan de komme til at få på sigt).

Overskrifter og content (tekstindhold)
Dernæst kaster du et blik på og evt. kopierer content ind i dit ark. Se om konkurrenten bruger H1 (H2,H3) overskrifter og under-overskrifter. Se om der er sammenhæng i tekstlængden kontra højere ranking og hvor ofte de vigtige søgeord er benyttet i ental, flertal, opdelt, sammensatte ord osv. Se ligeledes om der er fremhævede søgeord i tekstindholdet med fed eller kursiv.

Intern linkstruktur
Linker din konkurrent fra forsidens tekstbeskrivelse ud til nogle af undersiderne op diverse ankertekster? Intern linkstruktur er meget vigtigt og da forsiden (for det meste) altid har mest styrke, er det en god ide at give værdi via denne styrke til f.eks. produktsiderne. Udover det faktum at man giver styrke til sine undersider, hjælper du samtidig søgemaskinebots med at finde dine undersider. Hvis du f.eks. ikke har direkte link fra din menu til et eller flere vigtige produkter, du gerne vil ranke højt med, er det en rigtig god ide at linke til disse fra din forside (eller andre undersider) så de kan blive crawlet og få styrke.

Hvor mange indgående links har din konkurrent?
Gå ind på yahoo.com og søg på linkdomain:konkurrenthjemmeside.dk. På denne måde kan du få et nogenlunde billede af hvor mange der linker til din konkurrent. Antal links er ikke ensbetydende med at de alle er på ankertekster, men kan være direkte på domænet. Ligeledes kan én hjemmeside sagtens have flere links til din konkurrent. Så lad dig ikke skræmme, hvis der mange links til din konkurrent.

Opsummering af samlede informationer
Når du samlet alle informationer, har du nu relevant info om dine konkurrenters SEO opbygning af deres hjemmeside. Se om de hjemmesider der ranker højst har noget til fælles, som du ikke har. Se om du kan lære noget fra dine konkurrenter.

Tjek domænets alder
Du kan evt. tjekke domænets alder, da et gammelt domæne kan have ekstra styrke, selvom hjemmesiden ikke har nær så mange indgående links eller lige så gode sidetitler som din hjemmeside.

Spild ikke tiden
Søg ikke på dit domæne, firmanavn eller irrelevante søgeord og fraser. Benyt kun de vigtige søgeord folk bruger når de søger på dit produkt eller din ydelse.

Antal indekserede sider
I google søger du på følgende: site:konkurrenthjemmeside.dk. Hvis din konkurrent har 1000 sider indekseret med relevant indhold omkring de vigtige søgeord og du kun har 10 sider indekseret, så er der en god grund til at din konkurrent ranker højere end dig.

Linkbuilding – Indgående links
Vigtigst af alt, indenfor søgeoptimering, er at få indgående links. En hjemmeside med en middel eller direkte dårlig optimeret hjemmeside, kan med relevante og mange indgående links ranke højere end dig.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

5 kommentarer »

  • Mikael Rieck siger:

    Rigtig fin gennemgang. Hvad er din holdning til situationen hvis man har 3-4 konkurrenter liggende i toppen med 8-10 år gamle domæner med hundredevis af gode indkommende links fra både .gov, .org og .edu domæner med høje pageranks. Skal man så gå efter placering som #1-3 eller nøjes med en plads under dem i søgemaskinerne?

  • Mikael Rieck siger:

    I øvrigt ville det være dejligt med en “subscribe to comments” knap på siden her.

    Du kan evt. bruge denne: http://txfx.net/code/wordpress/subscribe-to-comments/

  • Atak siger:

    Hej Mikael,

    Først og fremmest tak for linket til subscribe-plugin 🙂 Har smidt den på 🙂 Jeg har aldrig været god til (læs: orker det ikke) wordpress. Jeg lærte at sætte det op og så har jeg ikke brugt mere tid på det. Har du andre smarte plugins du vil anbefale, vil jeg blive meget glad 🙂

    Til dit spørgsmål omkring .gov, .edu og .org-domæner, så er én ting at domænet er 8-10 år gammelt en anden ting er endelsen på domænet. Et dk-domæne der er 8-10 år gammelt (læs: har haft indhold i 8-10 år og ikke blot købt for 8-10 år siden) har en højere værdi end en helt ny .edu hjemmeside.

    Personligt vil jeg aldrig “nøjes” og vil altid gå efter at slå konkurrenten ligegyldigt hvem de er og hvor de får links fra. Men hvis jeg er “tilfreds” med den placering (f.eks. plads 4) jeg har på det ene søgeord, men utilfreds med en anden placering der måske er på side 3, så vil jeg nok fokusere på det andet søgeord.

    Så summa summarum, hvis man kan skabe flere besøg ved at fokusere på andre søgeord, så vil det være spild af tid at kæmpe for en svær placering, hvor konkurrenterne er MEGET foran dig.

  • Atak siger:

    Jeg har et meget simpelt eksempel med søgeordet “SEO” hvor jeg ligger nr. 4 overgået af Concept-i.dk, wikipedia.org og html.dk. Jeg har nu i sinde inden længe at fokusere på søgeordene “søgemaskineoptimering” og “søgeoptimering”. Har jeg givet op på “SEO”? Nej gu har jeg ej 🙂 Selvom seotips.dk er et ret nyt site og meget lav styrke i forhold til de tre sider over mig, handler det kun om en masse linkbuilding. Før eller siden slår jeg dem 🙂 Det gjorde jeg også med søgefrasen “tilføj link” og slog min kære kollega Claus, der har danskelinks.dk 🙂 Claus skal man virkelig ikke tage fejl af. En meget dygtig og effektiv SEO’er.

  • Atak siger:

    Bare lige en lille kommentar til min sidste kommentar… Så har jeg slået html.dk 🙂

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download