Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO Analyse – Førsteplads giver mindre afvisningsprocent

Skrevet af på 24. april 2010 – 00:112 kommentarer

På nogle søgeord giver en førsteplads på Google et højt antal besøgende til hjemmesiden. Men vidste du også godt, at afvisningsprocenten også er lavere i forhold til, når søgeordet er placeret på andenpladsen?

Det var hvad jeg erfarede ved en SEO analyse af diverse førstepladser, jeg besidder med forskellige søgeord på forskellige hjemmesider (kunders og egne). Afvisningsprocenten falder i mit tilfælde med 50% og det er absolut et fald, der kan mærkes på ens forretning og konvertering.

Der er mange gode grunde til, at gå efter en førsteplads. Flere besøgende og prestige, ved en førsteplads, er to blandt flere gode grunde til, at man bør investere tid og penge i SEO. Men havde du tænkt over, at man udover de flere besøgende, ligeledes får en højere rate af surfere på hjemmesiden?

Jeg har lavet denne SEO analyse på tre forskellige hjemmesider i tre forskellige kategorier. Resultatet er som følger:

Hjemmeside A – SEO analyse
Tidligere placering: Tredjeplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 300
Afvisningsprocent: 51%

Nuværende placering: Førsteplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 1.200
Afvisningsprocent: 27%

Hjemmeside B – SEO analyse
Tidligere placering: Andenplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 200
Afvisningsprocent: 48%

Nuværende placering: Førsteplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 800
Afvisningsprocent: 21%

Hjemmeside C – SEO analyse
Tidligere placering: Tredjeplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 50
Afvisningsprocent: 36%

Nuværende placering: Førsteplads
Antal månedlige besøgende på dét søgeord: Ca. 150
Afvisningsprocent: 20%

SEO analysen herover viser, at besøgstallene er steget mellem 3-6 gange ved at gå fra en anden- og tredjeplads til førstepladsen. Dét i sig selv er en succes, men endnu større succes er, at afvisningsproncenten er halveret.

Lavere afvisningsprocent = Højere konverteringsrate

To af ovenstående hjemmesider i SEO analysen er webshops, der i gennemsnit havde en konverteringsrate på 5% før de fik førstepladsen. Lad os prøve at regne på, hvordan en førsteplads kan give en højere konvertering. Jeg bruger nogle fiktive og runde tal.

Analyse A af Hjemmeside A – FØR
Analyse af fast besøgstal: 1000
Afvisningprocent: 50%
Antal aktive besøgende: 50% = 500
Konverteringsrate: 10% af aktive besøgende
Antal salg: 50

Analyse B af Hjemmeside A – EFTER
Analyse af fast besøgstal: 1000
Afvisningprocent: 25%
Antal aktive besøgende: 75% = 750
Konverteringsrate: 10% af aktive besøgende
Antal salg: 75

Ovenstående tal viser, at man ikke alene får flere besøgende (Der ville svare til 3-6 gange mere ved at få en førsteplads), men ligeledes en højere konvertering fra det højere tal af aktive brugere pga. en mindre afvisningsprocent.

Så der er overvejende grunde til, hvorfor man bør og skal gå efter de bedste placeringer.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

2 kommentarer »

  • Meget spændende at du får lavere afvisningsprocent ved når du får bedre placering!
    Jeg ville gerne vide HVOR almindeligt det er – men det finder vi nok kun ud af, hvis flere uafhængie kilder rapporterer om samme oplevelse..
    Det kunne jo meget vel hænge sammen med, at de forbedringer DU “tilfældigvis” har lavet mhp. SEO samtidig har forbedret relevansen af hjemmesiden set fra brugerens synsvinkel, call to action’s m.v. – og det ikke fx har med den besøgendes mentale indstillinger at gøre eller andet, der sker “automatisk” eller generelt..

    Nu forstod jeg godt, at dine tal i det nederste eksempel er fiktive, MEN hvis læsere sammenligner med egne tal skal de alligevel lige huske, at den konverteringsrate de får ud af deres statistik-program sjældent er baseret hvor mange der konverterer af de aktive besøgende – konverteringsraten er jo ud af alle besøgende inkl. bounches, hvis ikke jeg husker helt fejl..? Men det gør selvfølgelig kun tallene endnu bedre. 🙂

  • Lars Meyer siger:

    Ja, som Christian skriver er det helt sikkert interessant at du får lavere bounce rate på højere placeringer, men det er så spørgsmålet om der er forskel på søgeord eller brancher eller om det er en generel tendens.

    Under alle omstændigheder interessant at få mere statistik i denne forbindelse at se, så hvis nogen kender til yderligere undersøgelser, så smid endelig links 🙂

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download