Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO test: Det er bedre at ranke nr. 2 og 3 end nr. 1 på Google?

Skrevet af på 17. september 2011 – 15:1415 kommentarer
SEO test: Det er bedre at ranke nr. 2 og 3 end nr. 1 på Google?, 4.5 out of 6 based on 2 ratings

SEO testIgennem de sidste par måneder har jeg leget med en SEO test over et fænomen, jeg længe har undret mig over: Om det bedre kan betale sig at ranke nr. 2 eller 3 end nr. 1 på Google?

Jeg har testet med tre hjemmesider/fem forskellige rankings, og som forventet – og en smule overraskende – viste det sig, at det kan bedre betale sig at ranke nr. 2 og 3 end nr. 1 på Google.

Der er dog et “men”! SEO testen er foretaget udelukkende ud fra én bestemt kategori/produkt over en samlet periode på 64 dage, hvilket jeg absolut ikke vil mene er nok til at vurdere, om SEO testen holder generelt for alle brancher, kategorier, produkter og ydelser m.m..

Hvad var mit udgangspunkt i denne SEO test?
I SEO testen har jeg arbejdet ud fra følgende retningslinjer:

– Tre hjemmesider i samme kategori – nogenlunde samme design, navn/brand, call-to-action, brugervenlighed m.m.
– Kampagner, hvor der kan måles på leadgenerering.
– Fem forskellige og lette søgeord/søgefraser, jeg hurtigst muligt kunne få alle top 3 placeringer på (med de tre forskellige hjemmesider, jeg selv har oprettet). Det lykkedes efter ca. 3 uger.
– Jeg har kun målt på Google.
– Produkter/ydelser på alle tre hjemmesider skal sælger til samme pris.

Udvikling af meget simple hjemmesider til formålet, samt levering af produkt/ydelse, stod en samarbejdspartner for, der ligeledes er leverandør af produktet/ydelsen.

Dagligt har min samarbejdspartner overvåget placeringerne.

I perioden kom der i alt kommet 189 registreringer på de tre forskellige hjemmesider.

Hvordan har jeg testet?
Jeg har, efter at have indtaget top 3 på Google, målt i antal registreringer på hjemmesiden på 1. pladsen, sammenlignet med antallet af registreringer på hjemmesiderne på 2. og 3. pladsen.

Hjemmesiden på 1. pladsen fik sammenlagt 26% af registreringerne, hvor imod hjemmesiderne på 2. og 3. pladsen sammenlagt fik 74%.

Det giver jo stof til eftertanke. Hvis man “blot” vurderede, at Google ville sende lige så mange besøgende til hver hjemmeside, der er placeret i top 3, ville SEO testen jo ikke engang give mening. Det er derfor ret besynderligt, at nærmest fuldstændig ens hjemmesider giver flere leads, når de er placeret på 2. og 3. pladsen, end når hjemmesiden er placeret på 1. pladsen.

Får det nogle af jer til at tænke, “hvorfor skal jeg så stræbe efter at være nr. 1”?

Hvad betyder det?
Min mavefornemmelse siger mig, at det helt og aldeles skyldes de besøgendes “fornuft”. Man må ikke købe det første og bedste produkt/ydelse, man ser, men man skal sørge for at undersøge markedet. Hjemmesiden på førstepladsen trækker som det første medie den besøgende ind på hjemmesiden og giver vedkommende et indblik i produkt og pris. Den besøgende kigger forbi hjemmesiden på andenpladsen, og senere måske hjemmesiden på tredjepladsen, for her at føle, at man har foretaget den “nødvendige” research, og at man ikke finder en bedre pris. De besøgende har altså i 74% af tilfældende valgt at handle hos anden eller tredje hjemmeside.

Spændende, ik? 🙂

Hvad kan man bruge denne SEO test og disse tal til?
I vores tilfælde var prisen jo ens på alle sider. Det kunne være sjovt at teste med en anelse højere pris på hjemmesiderne på 2. og 3. pladsen. Her ville det være ideelt at måle, om de besøgende “husker” at vende tilbage til hjemmesiden på 1. pladsen.

Som en lille sidebemærkning kan jeg oplyse, at hjemmesiden på 1. pladsen havde godt 30% flere besøgende end de to andre hjemmesider til sammen, men højere afvisningsprocent.

Og jo, hvad kan man så bruge SEO testen og tallene til? Ligger du nr. 2 eller 3 på Google? Så tjek din konkurrents (som ranker højere end dig) design, priser, brugervenlighed, call-to-action osv., og gør det så bedre end vedkommende. Arbejder du med SEO, så kan du så spørge dig selv: Vinder eller taber jeg ved at overtage førstepladsen fra konkurrenten 🙂

Hvor meget kan man stole på SEO testen og tallene?
En SEO test er ikke nødvendigvis noget, der giver samme resultat for alle. Jeg ville personligt ikke selv lige pludselig give førstepladser op for mine egne eller kunders hjemmesider/webshops, blot fordi jeg har foretaget sådan en test på et par måneder. Så hvis du allerede ligger nr. 1 på Google, skal du altså ikke pludselig give dig ud i det – og jeg tager ikke noget ansvar :). Men det har absolut givet mig stof til eftertanke – og det håber jeg også, at SEO testen har gjort hos dig.

William Atak

Opdatering d. 19.09.2011: Beskrivelsen af SEO testen var ikke helt fyldestgørende, hvorfor jeg lige vil opdatere indlægget. Med call-to-action menes, at titler, meta descriptions, content, billeder, knapper m.m. var ens, blot ændret en smule, så vi undgik problemer med duplicate content.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/6 (2 votes cast)

15 kommentarer »

  • Sebastian siger:

    Hej William

    Jeg har også hørt om dette før, men det var en som påstod det bedre kunne betale sig at være på side slut 2 / start 3. – Men den tror jeg så ikke på 🙂

    Tror dog der kan være noget om det her med 1,2 eller nr.3

  • Martin siger:

    Hvor stor forskel var der imellem side 2 og 3 – det synes jeg faktisk kunne være lidt spændende at høre, nu hvor de sammenlagt står for 74%.

  • Koluda siger:

    Så skal man bare sørge for at indtage flere af de 3 første pladser…;)

  • Per Allerup siger:

    Spændende test – Men hvis man skulle tale om egentlige valide resultater burde man jo undersøge hvordan den enkelte side performer på en 1. plads – og på 2. og 3. pladsen.

    Selvom siderne synes nærmest ens, kan der sagtens være små variationer, som påvirker konverteringsraten. Du skriver jo at der er “nogenlunde” ens design.

    Kunne man ikke opsætte en splittest, og fordele trafikken fra 1. pladsen til alle 3 sider – Det vil jo rent teknisk være cloaking – Men bestemt interessant i “forskningens” navn 😉

  • Anders siger:

    Særligt ingenfor affiliate marketing er denne type undersøgelse vigtigt. Det kan sagtens være du ligger nr. 1, men hvis køberen vil have flere opinions er det ikk enødvendigvis dit link, der er det sidste på tracking…

  • Troels Kjems siger:

    Hej William.

    Det er en interessant observation som du har gjort – og omend datamaterialet ikke er voldsomt, så er tendensen dog relativt klar og ret overraskende (for mig i hvert fald).

    Jeg har netop lavet denne analyse af konverteringspriser via AdWords

    http://www.onlineeffekt.dk/analyse-af-adwords-konverteringspriser

    og der er tendensen den stik modsatte, nemlig at konverteringsraten er markant højere på de øverste annoncepositioner, og at det med andre ord i højere grad er “osere”, som når længere ned på siden.

    Mvh Troels.

  • Morten siger:

    Var salgsteksterne også tæt på de samme?
    Når du siger call-to-action, så er det vel kun i form af knapper, og ikke vejledende eller sælgende tekster?

  • Kim Tetzlaff siger:

    Hey, Ja jeg har også set nogenlunde det samme, lavede også en lignende test for ca 2½ år siden.
    Men jo det er spændende at se at det stadig er sådan.

    MVH Kim

  • Atak siger:

    @Martin: Forskellen svingede meget fra hjemmeside nr. 2 og 3. Der var ikke rigtig et mønster i det. Men hvis vi tager gennemsnittet, så lå hjemmeside nr. 2 på ca. 65% og nr. 3 på 35% af det samlede 74%. Der var også nogle dage fremfor andre, der så lidt underlige ud. Vores mål med SEO testen var egentlig at finde ud af, om hjemmesiden på førstepladsen ville få flere konverteringer end nr. 2 og 3. Og det gjorde den i allerhøjeste grad ikke 🙂

  • Atak siger:

    @Per Allerup: Jeg ville ønske, at jeg måtte offentliggøre siderne. Så ville du og alle andre bekræfte, at de hjemmesider er så godt som 100% ens. Teksterne er lige lange, den ene har ikke smartere budskaber og priser end den anden osv.

    Men ja, der er absolut materiale til at arbejde videre med testen. Jeg har lige en anden SEO test, jeg skal have afsluttet sidst på måneden, så overvejer jeg kraftigt at arbejde videre på denne.

  • Atak siger:

    @Morten: Ja, salgstekster, knapper, priser osv. var de samme, blot ændret den smule, så vi undgik DC problemer.

  • Atak siger:

    @Troels: Tak for link.

  • Cleverland siger:

    Yderst interessant, men jeg kan ikke kringle logikken i dette oppe i mit hovede?
    Hvis det var 3, 100% ens hjemmesider – Samme design, indhold mv. så burde den side der ranker nr. 1, både have flest besøgende og flest kunder?

  • Atak siger:

    @Cleverland: Mon ikke svaret på dit spørgsmål ligger under afsnittet “Hvad betyder det”? 🙂

  • Cleverland siger:

    Arhh.. Det var mig der lige var lidt for hurtig på aftrækkeren.. Jeg har nu selv prøvet at ranke nr 1, 2 og 3 på mit keyword og da jeg havnede på 3 pladsen mistede jeg ca 45% trafik 🙁

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download