Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

SEO: Valg af søgeord og søgefraser

Skrevet af på 9. september 2008 – 02:48Ingen kommentarer

Et af de vigtigste faktorer i SEO-verdenen er at finde frem til de helt rigtige søgeord og søgefraser, du vælger at optimere på. Inden du finder frem til disse, skal du gøre dig nogle overvejelser, så du får bedst udbytte af din søgemaskineoptimering.

Hvad er søgeord og søgefraser?
Et søgeord er et enkelt ord. Eksempel: Hundehvalp. En søgefrase er en frase bestående af mere end ét ord. Eksempel: Hundehvalpe med stamtavle. Undersøgelser viser, at der bliver søgt mere på 2- og 3-ords søgefraser i forhold til enkelte søgeord. Dette er ikke ensbetydende med at enkelte søgeord  ikke har mindre værdi eller omvendt. Vælger man sine søgeord og søgefraser med omhu, opbygger, vedligeholder og videreudvikler sin hjemmeside professionelt i forhold til SEO, lægger en struktureret plan for søgemaskineoptimeringen (eller lader professionelle gøre det) og ikke mindst er tålmodig, så er succesen med SEO ikke særlig fjern. Jeg oplever tit rigtig mange kunder gerne vil optimere på søgeord og søgefraser, der i bund og grund vil være spild af penge og tid at optimere på. Et forkert valg af disse er ikke alene tidspilde eller har for høje omkostninger, men i den tid går du ligeledes glip af gode placeringer, der kunne være opnået med optimering af de korrekte ord og fraser.

Men hvordan er det lige man finder frem til de helt korrekte ord og fraser? Når jeg skal søgeoptimere på et af mine nye sites eller for en kunde, tager jeg udgangspunkt i to primære step:

Søgevolumen: Hvor meget bliver der søgt på de søgeord eller søgefraser, jeg overvejer at optimere på? Jeg udelukker de ord og fraser, der har lav søgevolumen.
Konkurrence: Hvor meget konkurrence er der på de valgte ord og fraser? Jeg udelukker kun nogle af disse, da lidt konkurrence altid er sjovt. Men jeg vælger generelt flere søgefraser, hvor i søgeord med meget konkurrence indgår. Dette uddyber jeg lidt senere.

SEO Brainstorm
Jeg bruger en halv til en time i ro og mag på at skrive  en masse søgeord og søgefraser ned. Ud for nogle af disse skriver jeg lidt kommentarer til, hvad jeg egentlig gerne vil opnå med disse. Når jeg ikke længere kan finde flere, begynder jeg at udelukke og ender med en liste på ca. 20 ord og fraser.

Søgevolumen og konkurrence
Der skal tages hensyn til søgevolumen, dvs. antal søgninger der er i søgemaskinerne. Du kan benytte Google’s søgeordsværktøj og finde frem til estimerede antal søgninger pr. måned. Her kan du vælge at hakke ”Brug synonymer” af og se om du har overset nogle væsentlige søgeord og søgefraser. Når du har de estimerede søgninger, vil du have et meget klart billede af, hvilke du bør søgeoptimere på.

Vær ikke bange for konkurrence
SEO er ikke så enkelt, men har du selv viljen eller har fundet et seriøst SEO firma til søgemaskineoptimering af din hjemmeside, så burde valget af søgeord og søgefraser være en kombination af ord og fraser med lidt, middel og meget konkurrence. Meget konkurrence er et eller andet sted et tegn på, at der nok kommer en del besøgende fra disse søgninger, siden dine konkurrenter har skabt meget konkurrence netop der. Så længe det kombineres med ord og fraser med lidt og middel konkurrence, bør det ikke skræmme dig. Klø på og resultaterne skal nok komme før eller siden. I min verden er intet umuligt og det handler kun om tid, før de gode resultater opnås. Det skal blot bygges systematisk op og der er ikke plads til fejltagelser og dovenskab.

Ental eller flertal
Skal søgeordet alene, eller i en frase, være i ental eller flertal? Ja, det er et meget godt spørgsmål. Jeg benytter følgende fremgangsmåde: Vælger jeg det enkelte søgeord i ental, har jeg søgeordet mindst ét sted i en frase, hvor det er i flertal. Du kan også vælge at optimere på begge dele, men du skal blot være opmærksom på at have søgeordet i både ental og flertal i din title, meta, tekstindhold osv. Dette er et emne for sig selv og det vil jeg berøre i en artikel for sig selv. Så ikke mere om det lige nu desværre.

Søgeordet
Danske ord er tit og ofte sammensætning af to ord, hvor imod det på engelsk tit er to ord. Et eksempel er f.eks. bannerdesign, hvor det på korrekt dansk er ét ord, men jeg optimerer på både bannerdesign og banner design. Jeg ligger nr. 1 på Google på begge dele og selvom det på korrekt dansk er bannerdesign, så er der flere søgninger på banner design. Et andet relevant eksempel kunne bl.a. være søgemaskineoptimering og søgemaskine optimering. I dette tilfælde er der dog flere søgninger på ordet samlet.

Søgeord med meget konkurrence
Jeg nævnte tidligere, at jeg lader søgeord med meget konkurrence være en del af en søgefrase. Det gør jeg fordi det enkelte søgeord også får en vis værdi i søgemaskinerne, selvom det er i en søgefrase. Opnår du en god placering på flere fraser, hvor i et søgeord du ikke optimerer på indgår, kommer resultaterne hurtigere, når du engang begynder. Så er det bare vigtigt at finde søgefraser, der på bundlinjen skaber flere resultater og ikke blot er valgt for at give det enkelte søgeord værdi.

Hvad optimerer konkurrenterne på?
En anden lille research du kan lave, inden eller lige efter din SEO brainstorm, kunne være at tjekke dine konkurrenters hjemmesider ud. Højreklik et sted på hjemmesiden (ikke oven i et billede eller et link) og vælg derefter ”Vis kilde”. Her kan du se dine konkurrenters title, meta keywords og description. På den måde kommer du hurtigt frem til informationer omkring dine konkurrenter. Det er ikke fy-fy at gøre det, for de gør det samme ved dig, når du begynder at få markedsandele i søgeresultaterne. Så spioner du bare løs – Det er der ingen skam i.

SEO og søgeord
Nu ved du, at det altså er ret vigtigt at bruge de par timer på at finde de helt rigtige søgeord og søgefraser. Der er ikke ét eller flere rigtige valg, når du skal finde disse. Med SEO får du absolut forbedret din hjemmeside, så du ikke alene får flere besøgende, men du opbygger også en hjemmeside i forhold til søgemaksinernes krav og algoritmer, at dine besøgende får en bedre oplevelse.

Læs også Kan SEO betale sig? hvor jeg kommer med flere eksempler på 2- og 3-ords søgefraser.

Du kan læse mere om søgemaskineoptimering og kontakte os for yderligere info.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Ingen kommentarer »

1 Pingbacks »

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download