Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Provokatør: Skriv rigtigt indhold – ikke SEO-indhold

Skrevet af på 6. februar 2009 – 10:083 kommentarer

I går, d. 5. Februar 2009, stod FDIH/FDIM bag en søgemaskine-konference med Jason Calacanis som hovedtaler. Calacanis er stifter af Weblogs Inc, herunder Engagdet og Joystiq, der blev solgt til AOL for 30 millioner dollars. I dag driver han den menneskeredigerede søgetjeneste Mahalo.com. Hvorfor? Fordi han mener, at søgemaskiner som Google og Yahoo ikke er gode til at frasortere spam-indhold i forhold til reelt indhold. Er jeg enig? Helt bestemt, men det kommer jeg ind på senere med eksempler.

Jeg har ikke selv deltaget i konferencen, men fik en alert her til morgen og læste de forskellige indlæg med stor interesse. Calacanis berører vigtige emner som indhold på hjemmesider, der ikke er særlige brugervenlige, men derimod udelukke søgemaskinevenlige og at for mange virksomheder bruger mere tid og penge på SEO end at fylde deres hjemmesider med reelt indhold, ikke alene søgemaskinerne kan få glæde af, men også de besøgende. Han udtaler desuden, at ”SEO er bullshit” og så længe man bare bruger den nødvendige tid på godt indhold, så skal resultaterne nok komme og man kan spare udgifterne på søgemaskineoptimering væk.

Der er jeg så ikke helt enig, men lad mig først og fremmest give manden ret i de mangelfulde hjemmesider, der findes på nettet. Jeg har ni forskellige linkkataloger, hvoraf syv er danske kataloger. Da jeg startede mit første linkkatalog for godt og vel to år siden, accepterede jeg så godt som alle links. Men i dag afviser jeg flere end jeg godkender og sletter flere og flere af de gamle links, når jeg manuelt gennemgår de forskellige links, der er tilføjet. Dette skyldes bl.a. emnet Calanis berører. Enten er det selve linkbeskrivelsen eller også er det simpelthen de tilføjede hjemmesider, der er af så ringe kvalitet, at jeg på ingen måde ønsker at få vist de hjemmesider i mit katalog. Dét, jeg gør, er menneskeredigering, og det gør søgemaskinerne ikke, når de indekserer en hjemmeside og måske ikke lige altid fanger duplicate content og så godt som aldrig opdager indhold af dårlig kvalitet.

Så kommer vi til eksemplet. Jeg modtog her til morgen flere Google-alerts på søgeordene ”søgemaskineoptimering” og ”søgemaskine optimering”. Alt i alt fem artikler hvoraf tre af artiklerne var på COMON. Da jeg kommer ind på de forskellige sider, opdager jeg, at det er den samme artikel på tre forskellige URL-adresser:

comon.dk/news/seo.er.stadig.bullshit.skab.indhold_39583.html
comon.dk/news/seo-branchen.knaekker.over.paa.midten_39583.html
comon.dk/news/seo.er.bedrag.skab.indhold_39583.html

Når man ser den slags på selveste COMON og at Google ikke opdager den slags, kan man jo ikke lade være med at give Calacanis ret i søgemaskinerne ikke gør deres arbejde godt nok. Og ikke nok med at Google i dette tilfælde har indekseret alle tre sider som værende tre forskellige artikler, så er værdien af Google Alert da skam også faldet i mine øjne.

For lige at vende tilbage til emnet omkring indhold, så er jeg ikke helt enig i, at så længe man skriver godt indhold, så kommer SEO resultaterne af sig selv. Først og fremmest fordi nogle, som i tilfældet herover, udnytter søgemaskinerne og for det andet så er det få hjemmesider, udover blogs og nyhedssider, der har nyt indhold særlig ofte. En hjemmeside med en firmapræsentation har f.eks. 10-20 menuer med tekstindhold og der kommer ikke mere indhold på end måske en enkel side, der bliver tilrettet et par gange årligt. Disse sider skal naturligvis skrives, så de er brugervenlige, men skam også så de er søgemaskinevenlige. Men når det er gjort, så overdrages resten til SEO-eksperten eller ejeren selv, der skal have fokus på linkbuilding. Kun på den måde skabes resultaterne for at ligge i toppen på søgemaskinerne.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

3 kommentarer »

  • Ole siger:

    Tak for en inspirerende og meget lærerig blog! Jeg har et spørgsmål vedrørende tematikken “duplicate content”: hvad nu hvis man har to domænenavne som man ønsker skal pege på samme webside? Vil søgerobotten så opfatte de to domæner som udtryk for angiveligt forskellige websider, men med duplikeret indhold? coca-cola.dk og cocacola.dk frembringer f.eks den nøjagtig samme webside.

  • Atak siger:

    Hej Ole,

    Tak for ros 🙂 Ja, to forskellige domæner med samme indhold er duplicate content – så det er fy fy 🙂

  • Steen Ohman siger:

    Var selv på konferencen og må sige jeg ikke var imponeret af niveauet.

    Hvad angår Jason Calacanis så vil han gerne sælge sin ide … som jeg mener er noget langt ude i de fleste sammenhænge.

    Prøv at lave 20-100 søgninger og klik på de 3 bedst rankede sites i hver søgning. I langt de fleste søgninger leveres der rimeligt gode resultater og ikke så meget spam.

    Anyhow konferencen var mere eller mindre spild af tid … gik inden frokost.

    Rigtigt fin blog du har her i øvrigt ,,, will be back.

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download