Nyeste indlæg »

29. august 2013 – 13:25 |

Facebook har natten til onsdag lempet på vilkårene for konkurrencer …

Læs resten af indlægget »

Søgeoptimering på Google – Har du råd til at lade vær’?

Skrevet af på 5. april 2011 – 20:562 kommentarer
Søgeoptimering på Google - Har du råd til at lade vær’?, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Jeg sad i toget på vej til Sønderjylland og kunne ikke rigtig lade være med at tænke på, hvor stor indflydelse søgeoptimering på Google egentlig har for selv de helt små virksomheder i dag. I sidste uge underviste jeg en lille gruppe på fem personer generelt i online markedsføring, dog var SEO en væsentlig del af undervisningen. Midtvejs i min præsentation havde jeg forberedt et afsnit med overskriften ”Har man råd til ikke at investere i søgeoptimering på Google?”

Det lyder jo nok lidt for cliche- og sælger-agtigt, men tænk nu lige over det: Har DU råd til ikke at være søgeoptimeret til en bedre synlighed på Google ift. dine konkurrenter? På et eller andet tidspunkt vil én eller flere af dine konkurrenter få øjnene op for SEO og Google. Det er ubegribeligt, at jeg faktisk af og til stadig støder på brancher, hvor der ift. SEO næsten ingen konkurrence er. Har SEO firmaer overset disse brancher? Har branchen ingen penge? Eller sidder der bare nogle mennesker på pengepungen i den branche, der ikke har fået øjnene op for mulighederne med søgeoptimering og Google? Det er mig en gåde, og naturligvis vil jeg da selv kontakte branchen, når og hvis jeg får tid til at ringe lidt rundt.

Brugen af internettet og søgetjenesten Google stiger faktisk, selvom man ikke skulle tro, at der overhovedet var plads til et højere forbrug.. Men det er fakta, bl.a. fordi smartphones og tablets bliver en meget større del af vores hverdag. Vi er for alvor online, og vi er det 24 timer i døgnet. Den ældre generation ønsker eller nærmest føler sig tvunget til at gå online. Ældre arbejdsløse bliver tvunget til at bruge internettet ifm. jobsøgning. Den unge generation bliver yngre og yngre for hver dag. I min søns børnehave, har børn på 4-5 år en iPod. De lærer redskabet at kende i en meget ung alder. Om et par år kan de skrive, og så er de online. Eller de behøver måske slet ikke lære at skrive, før de kan gå på nettet! Det er måske næste step for udviklerne.

Der er altså et kæmpe marked, der bliver større og større. Og hvis du er én af dem, der tror, at konkurrencen på søgeoptimering og Google er for høj, så bare vent! Den bliver væsentlig højere end hvad den er i dag. Men hvad gør man så?

Du skal gardere dig og sikre dig, at du/din virksomhed er et skridt foran konkurrenterne – både dem, der allerede har fokus på søgeoptimering på Google, men også dem, der endnu ikke har, især hvis konkurrencen er lav i din branche, og du føler dig sikker med de placeringer du har nu. Jeg er stødt på en del virksomheder, der med enkelte top-5 placeringer på Google føler sig sikre på, at det ikke kan gå galt. Det kan gå gruelig galt, hvis du kender til Google, de resultater, søgeoptimering kan skabe for dig og din virksomhed.

Din konkurrent bliver varm på Google og søgeoptimering!

Hvis en virksomhed ved sig sikker, som i ovennævnte eksempel, og ikke bruger tid og penge på søgeoptimering, vil deres synlighed på Google blive opfattet, som jeg opfatter et søgeresultat i en bestemt branche, for ikke at have nogen konkurrence.

I dag kender alle der beskæftiger sig bare en smule med SEO, at en del sider med dårlig SEO-venlighed på mange områder, stadig kan ranke højt. Men den styrke er til at slå – nemmere end man tror.

Her er tre grunde til, hvorfor ovennævnte eksempel er en farlig cocktail for en virksomhed, der ved sig sikker:

– Virksomheden kommer bagud, hvis konkurrenten tager det første skridt ift. søgeoptimering på Google
– Det bliver højst sandsynligt dyrere, at vente til efter en eller flere konkurrenter har taget skridtet før virksomheden
– Virksomheden er et let offer, da det vil kræve mindre investering, end hvis virksomheden har sat sig stabilt på markedet, der vil gøre investeringen højere pga. konkurrenceforholdet.

Om en virksomhed overhovedet er synlig eller ”synlig pga. held og ikke SEO”, så er det ikke til at tage fejl af glæderne ved den synlighed. Google er det foretrukne medie, når vi foretager en søgning på nettet i dag. Med alt det ovenstående som grundlag, vil du så stadig mene, at du ikke har råd til at investere i søgeoptimering på Google?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)

2 kommentarer »

  • Kristjansen siger:

    God pointe. Jeg har godt oplevet rigtig mange emner, hvor det har været nemt for mig for ramme toppen på Googles lister. Det har hverken krævet den store SEO eller den store linkbuilding. Med de første par sider, hvor min erfaring har været lav, har det været mere held end dygtighed, der har skabt den position på Google.

    Siden har jeg oplevet at det gælder om at holde sin position ved at holde øje med konkurrenterne. Der findes jo et hav af værktøjer på nettet, hvor man altid kan følge hvilke træk de laver. På den måde kan man få de samme links som dem og dermed holde status quo.

    Godt indlæg, BTW 🙂

  • Henrik Blunck siger:

    Det er et godt argument, at det betaler sig at komme hurtigt i gang med SEO. Faktisk møder man tit firmaer som bliver ganske skuffede når de finder ud af hvor lidt der skulle til for at skabe en større synergi i deres sider.

    Når et eller andet fjols (undskyld udtrykket) har siddet med en hacket version af Dreamweaver og alene har forladt sig på indlejret CSS, så skuffer det en smule når der dukker fejl op, som kunne være undgået hvis vedkommende havde kendt til ekstern CSS.

    Det samme gælder alle de fundamentale fejl, som mange lader passere, og ikke alene når det gælder validering, men også alt-tags, som I selv fremhæver andetsteds, men også det principielle i grafikkens filnavn, så fristes jeg til at konkludere, at de 5 kilo du sparer ved en billigere webdesign-mand hurtigt spildes fordi det koster mere at rette noget skod frem for at gøre det ordentligt fra starten af.

    Tak for en glimrende pointe. Google har den største markedsandel, og optimering der er ordentlig vil også skinne igennem på andre søgemaskiner. 🙂

Skriv en kommentar!

Tilføj dine kommentarer herunder, eller trackback fra dit eget site. Du kan også Abonnér på disse kommentarer via RSS.

Hold diskussionen relevant for indlægget. Spam frabedes.

Du kan bruge følgende HTML tags i dine kommentare:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne blog har Gravatar integreret. For at få dit billede på dine kommentare, skal du registrere på Gravatar.

Download ScatScat Video DownloadPorno Scatting In HD DownloadNew Porn Video Download In HDFetish Porn Video Download